Ajassa

15.12.2017
LPY: Sote on mahdollisuus

14.12.2017
LPY: Valinnanvapauslaissa pientä hiomista

14.12.2017
Sotessa oltava tilaa myös pienille toimijoille

11.12.2017
Lääkäripalveluyritykset ry: Mitä tapahtuu, jos sote ei toteudu?

24.11.2017
Hyvinvointialan liitto ja Lääkäripalveluyritykset ry: Suomella edellytykset parempaan soteen kuin Ruotsilla

16.11.2017
Suun terveydenhuollossa tapahtumassa kansallinen itsepetos

27.10.2017
Millainen on suomalaisten sote?

19.10.2017
Lääkäripalveluyritykset ry: Sote on nyt oikealla tiellä

11.10.2017
LPY: Sopu valinnanvapaudesta on tärkeä askel eteenpäin

25.09.2017
Apteekit murtamassa omaa monopoliaan

13.09.2017
Yrittäjät Kuntamarkkinoilla: Palvelusetelit kannattaa ottaa pian laajasti käyttöön

28.08.2017
Lääkäripalveluyritykset ry:n Partanen: Valinnanvapauspilottien rahoitus varmistettava

25.08.2017
Lääkäripalveluyritykset ehdottaa markkinaryhmän perustamista

25.08.2017
Hoiva&Terveys blogi: Lainsäädännön paikka paikan päälle

23.08.2017
Siirtymäaika hyödynnettävä − kustannuslaskenta kuntoon

17.08.2017
Palvelusetelit budjetteihin jo 2018

09.08.2017
Sote-valmistelussa keskityttävä olennaiseen: valinnanvapaus ja tuottavuus keskiöön

11.07.2017
Laboratoriodiagnostiikan kilpailuttamisella maakunnissa saavutetaan säästöjä riskittömästi

10.07.2017
Acute: Kilpailu on terveyspalveluissakin terveellistä

07.06.2017
Sote-keskusten rahoitus ei voi olla arpajaiset

30.05.2017
Tiedote: Läpinäkyvyys ja vertailtavuus avainsanoja

23.05.2017
Suun terveydenhuoltoon ei välttämättä tule valinnanvaraa

18.05.2017
Sote-keskuksille suppea palveluvalikoima

09.05.2017
Valinnanvapauslaissa hyvät tavoitteet − toteutus jää vajaaksi

03.05.2017
Valinnanvapaus myös rajojen yli – samanlaisena

13.04.2017
Laaja sote-keskus on suuri riski

11.04.2017
Laboratoriopalvelut ovat selkeä kokonaisuus kilpailuttaa ja saavuttaa kustannussäästöjä sote-uudistuksessa

07.04.2017
Konsulttiselvitys: Sote-keskuksesta yhtiö alle vuodessa

04.04.2017
Lääkäripalveluyritykset luottaa soteen

30.03.2017
Sote-uudistuksessa suunta on oikea, eteenpäin!

29.03.2017
Tuore kyselytutkimus: Kansalaiset luottavat sote-palveluntuottajiin

28.03.2017
Valinnanvapaus tukee soten tavoitteita

23.03.2017
Yksityiset yhdessä rintamassa

03.03.2017
Tulevien maakuntien kannattaa hyödyntää yrittäjyyden voima

02.03.2017
LPY: Kilpailusta kannusteita tuottavuuden parantamiseen

31.01.2017
Askel kohti tasa-arvoa

24.01.2017
Yrittäjäjärjestöt kehittämässä sote-markkinoita

22.12.2016
Sote on askel oikeaan suuntaan

21.12.2016
Sähköinen resepti tulee – harva jää kaipaamaan paperista

15.12.2016
Parempi sote tarvitsee avointa vertailua

11.11.2016
Sotelle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa

09.11.2016
Asiakkaat kirittämään kilpailua

14.10.2016
Virkamiesten sote-malli oikeansuuntainen

23.09.2016
Sote tulee, olemme valmiit

13.09.2016
Risikko: Tuottajia lisää niin jonot lyhenevät

08.09.2016
Blogi: Valinnanvapaus on soten hunajapurkki

Parempi sote tarvitsee avointa vertailua

15.12.2016

Satu Ojala ja Hanna-Kaisa Hopponen kritisoivat (HS 12.12.) voimakkaasti hallituksen sote-uudistusta. Sosiaalipolitiikan asiantuntijat eivät vaikuta ymmärtäneen sote-uudistuksen ydintä.

Sote-uudistuksessa ei esitetä tilaaja-tuottajamallia, jossa saman organisaation sisällä leikitään milloin tilaajaa ja milloin tuottajaa. Sen sijaan sote-uudistus lähtee järjestäjän ja tuottajan erottamisesta. Järjestäjä eli maakunta vastaa siitä, että palveluja on saatavilla ja rahoittaa niitä veroina kansalaisilta kerätyllä rahalla. Tuottaja nimensä mukaisesti tuottaa palveluja.

Koska monopoli ei tunnetusti johda hyvään laatuun tai kustannustehokkuuteen, sote-uudistus lähtee siitä, että perustason palveluissa tuottajia voi olla useita ja niiden pitää omistuspohjasta riippumatta toimia samoilla pelisäännöillä. Tätä tarkoittaa kilpailuneutraliteetti. Yhtiöittäminen on vain keino saattaa julkisen sektorin omistamat tuottajat samalla viivalle muiden kanssa. Lisäksi se on edellytys kaikkien tuottajien avoimelle vertailulle.

Toisin kuin kirjoittajat väittävät emme usko, että julkisen sektorin tuotanto olisi automaattisesti kallista ja yksityinen ei, mutta sen tiedämme, että erilaisten tuottajien avoin vertailu on ainut tapa varmistaa, että yhteisiä verorahojamme käytetään vastuullisesti.

Hallituksen esittämä malli ei johda monimutkaisiin sopimusjärjestelyihin tai hallintomalleihin. Maakunta voi yksinkertaisesti asettaa kriteerit ja kaikki ne täyttävät toimijat pääsevät mukaan tuottamaan. Kun mukana on enemmän tuottajia, palvelujen saatavuus paranee, mikä on yksi sote-uudistuksen keskeisiä tavoitteita.

Lisäksi sote-uudistuksessa vahvistetaan kansalaisten vaikutusvaltaa omaan hoitoonsa antamalla hänelle oikeus valita perustason palvelujensa tuottaja. Asiakkaan valinnanvapaus ja oikeus vaihtaa palvelujensa tuottajaa on tuottajille vahva kannuste hyvään laatuun ja vaikuttaviin palveluihin. Terve kilpailu asiakkaista kannustaa myös innovaatioihin ja kustannustehokkuuteen, mitkä nekin ovat uudistuksen tavoitteita.

Sote-uudistus ja suomalainen valinnanvapaus on iso periaatteellinen muutos aikaisempaan sote-palvelujärjestelmäämme. Edessä on paljon työtä ja monia haasteitakin. Monopolisoimalla sote-palvelujen tuotanto vain julkisen sektorin oikeudeksi ei synny parempia sote-palveluja. Sen sijaan tarvitaan kaikkien osapuolten, julkisen sektorin, yritysten, yrittäjien ja järjestöjen osaamista sekä avointa ja rehellistä yhteistyötä.

Ismo Partanen, toiminnanjohtaja, Lääkäripalveluyritykset ry
Susanna Kallama, elinkeinoasioiden päällikkö, Suomen Yrittäjät