Blogi

13.12.2018
Hajatelmia susirajalta: Miten turvataan terveydenhoito kaikkialle ja kaikille Suomessa?

20.11.2018
Kärpästen surinaa

13.11.2018
Sote maaliin yhdessä

18.10.2018
Asiakas keskiöön – prosessit kuntoon

05.10.2018
Yksityiset sote-yritykset tekevät, mitä tilataan

13.09.2018
Lähes hyödyntämätön mahdollisuus

15.08.2018
Terveyden edistäminen sote-valmistelun agendalle

10.08.2018
Paluuta entiseen ei ole

06.07.2018
Valinnanvapauslaki tärkeä osa sote-uudistusta

29.06.2018
Sote-uudistus siirtyy vuodella – pettymys vai ei?

20.06.2018
Yksilö keskiöön

17.05.2018
Kansalaista kiinnostavat palvelut – eivät organisaatiot

30.04.2018
Ammattilaiset hämmentävät

20.04.2018
Mitä tapahtuu, jos sote kaatuu?

06.04.2018
Sote vastaa haasteisiin

22.03.2018
Soten taloustavoite saavutettavissa

16.03.2018
Tavoite vai keino?

28.02.2018
Sosiaalityöntekijät kissanpoikia pesemään?

21.02.2018
Soteen helppo käyttöliittymä

13.02.2018
Järjestäjän vaativa rooli

30.01.2018
Maakunnat ratkaisijan roolissa

19.01.2018
Hoitotakuu kannustimena

09.01.2018
Kolmen miljardin euron sote-unelma?

29.12.2017
Tehdään on naapuria parempi sote

27.12.2017
Uskallus – sitä tarvitaan

15.12.2017
Uudistuminen on välttämätöntä

01.09.2017
Palvelusetelit laajasti käyttöön

27.04.2017
Liian laaja sote-keskus vaarantaa lähipalvelut

22.03.2017
Päälinjat selvillä − yksityiskohtia hiotaan

08.03.2017
Neuvoa ja palveluita − ei hallintohimmeleitä

13.02.2017
Sotessa tavoitteet ja keinot sekaisin

08.02.2017
Kritiikin asemesta ratkaisuja

30.12.2016
Yritykset eivät pääse ”kuorimaan kerman päältä”

17.12.2016
Valinnanvapaus syrjäseuduilla lisääntyy

08.12.2016
Uusi sote tehdään ihmistä varten

05.12.2016
Vääriä väitteitä sotesta

05.10.2016
Verotusoikeus itsehallinnon mittarina?

02.09.2016
Valinnanvapaus on soten hunajapurkki

08.06.2016
Kilpailun ratkaisee laatu

23.04.2016
Vain yhtiöt markkinoille

04.04.2016
Jäikö kansalainen aluejaon jalkoihin

23.03.2016
Vapaus valita on kohta täällä

17.03.2016
On päätösten aika

25.02.2016
Yrittäjiltä hyvä pohjaesitys

18.02.2016
Asiakasmaksut keino parantaa saatavuutta

05.02.2016
Kiinteistöt vai ihmiset?

13.11.2015
Rakennetaan suomalainen sote-ekosysteemi

09.11.2015
Lisää valtaa asiakkaille

05.11.2015
Päätöntä leikkaamista – innovaatio romutetaan

23.09.2015
Sipilän hallitus, tehdäänkö vaihtokaupat?

28.08.2015
Sava-korvausten alasajo käynnistynyt?

25.06.2015
Parempaan aikaan asiakasta kuunnellen

26.04.2015
Miljardipanos sokkona?

16.04.2015
Työterveyshuolto mallina

10.04.2015
Vaikuttavuusarviot ennen päätöksiä

21.02.2015
Ei hosumalla, vaan harkiten

29.12.2014
Liikelaitokset välttävät veroja – veroprosentti pyöreä nolla

19.11.2014
Eivätkö kunnat noudata lakia?

26.05.2014
Kuntaliitto haluaa betonoida sote-palvelut julkiselle sektorille!

14.10.2013
Jotain hyvää, jotain kyseenalaista?

10.09.2013
Kilpailu tehostamaan palvelutuotantoa

14.05.2013
Ylikunnalliset tehtävät yhteen?

18.04.2012
Asiakkaille lisää maksettavaa

Valinnanvapaus on soten hunajapurkki

02.09.2016

LPY:n keskeinen lähtökohta on valinnanvapaus. Meille tärkein asia on, että yksityiset terveyspalveluyritykset pääsevät tuottamaan tasavertaisesti palveluita julkisesti rahoitettujen yhtiöiden kanssa. Siten me pystymme luomaan uutta liikevaihtoa, kehittämään palveluiden laatua ja avaamaan uusia toimipisteitä, pystymme palkkaamaan lisää henkilökuntaa ja luomaan kasvua kansantalouteen. Tulemme samalla myös kirittämään julkisen sektorin yhtiöitä. Suhteessa julkisiin yhtiöihin on keskeistä, että kilpailuneutraliteetti oikeasti toteutuu ja julkiset yhtiöt toimivat suoraan järjestäjän alla eikä tuottajan ja järjestäjän rooleja vähimmässäkään määrin sekoiteta.

Sote-maailmaan tulee liittymään myös haasteita. Julkisesta keskustelusta saa helposti sen kuvan, että jossakin on olemassa iso hunajapurkki, jonne kaikki toimijat voivat työntää vapaasti sormensa. Näin ei tule olemaan. Toimittuani aiemmin yli 20 vuotta julkisen rahakirstun vartijana tiedän, että ainoa rahapussi palveluiden järjestäjällä on veronmaksajan rahapussi, joka alkaa kohta olla aika kaluttu luu. Sote-uudistuksen tavoitehan on, että säästöä tulee kolme miljardia euroa. Huomataan kuitenkin, että säästö ei ole mitoitettu nykymenoihin vaan siihen tilanteeseen, että mitään ei tehdä. Samaan aikaan hoidon laadun ja saavutettavuuden pitäisi parantua. Ei ole siis varaa olla tekemättä mitään.

Joka tapauksessa julkinen rahoitus on niukka ja toivoa sopii, että järjestelmät tulevat ottamaan huomioon myös palveluiden laadun. Sote-maailmassa tulemme elämään niukoilla taloudellisilla voimavaroilla ja samalla ankarassa kilpailumaailmassa – se meidän on pakko hyväksyä. Erityistä huolta kannan siitä, että kaiken kokoisilla toimijoilla olisi tulevaisuudessa pääsy markkinoille eivätkä vaatimukset olisi pk-yrityksille kohtuuttomia esimerkiksi vaadittujen palvelukokonaisuuksien laajuuden osalta. Fiksut yritykset ovat alkaneet varautumisensa soteen jo kauan sitten.

Laajan valinnanvapauden ohella kysymyksen alaisina ovat eräät erityisalat. Keskustelua on käyty ainakin suun terveydenhuollosta, silmäterveydestä, syöpähoidoista ja gynekologiasta. Tavoitteet ovat sen suuntaisia, että kansalaisten valinnanvapauden pitäisi olla mahdollisimman laaja. Portinvartijaroolin laajentaminen ei ainakaan vähennä hallinnollisia kustannuksia eikä se saisi olla este joustavalle hoitoon pääsylle esimerkiksi näille erikoisaloille.

Palveluseteli on helppo ja varteenotettava ratkaisu sote-maailman ongelmiin ja valinnanvapauden toteuttamiseen. Palvelusetelin pitäisi olla mahdollisimman joustava keino päästä esimerkiksi päiväkirurgisten palveluiden piiriin silloin, kun vaiva on diagnosoitu. Hyvänä esimerkkinä toimivasta palvelusetelijärjestelmästä on pääkaupunkiseudun kaihipalveluseteli. Muistetaan myös se, että tietyt palvelut säilyvät julkisina monopoleina ja myös ns. aidolla privaatilla on oma paikkansa. Kaikki toimijat eivät välttämättä edes hakeudu valinnanvapausrekisteriin.

Minulla on vahva usko siihen, että sote-työ etenee aikataulussa ja järjestelmän keskeiset periaatteet eli järjestämisvastuun ja tuottajavastuun eriyttäminen, laaja valinnanvapaus ja kilpailuneutraliteetti ovat jatkovalmistelun keskeinen ohjenuora. Hunajaa syntyy luonnossakin vain kovalla työllä ja kilpailukyvystä huolehtimalla. Olkoon valinnanvapaus, tehokkuus ja hyvä palvelu soten hunajapurkki.

Tulevaisuuden sote-järjestelmän suunnitelmat ovat nyt riittävän hyviä. Täydellisiä suunnitelmia epätäydelliseen maailmaan on kuitenkin vaikea ja tarpeetonkin luoda. Sotesta tehdään niin hyvä kuin siitä näistä lähtökohdista saadaan.

Asko Koskinen