Blogi

17.09.2019
Palveluseteli on monipuolinen työkalu

11.09.2019
Palveluseteli kansalaisten oikeudeksi

26.08.2019
Sote raiteillaan?

28.06.2019
Sotesta Suomen Brexit?

25.06.2019
Uudistus liikkeelle köyhän miehen sotella?

12.06.2019
Näin ei ole, vaikka siltä näyttää

08.05.2019
Tilastoista huolimatta

20.03.2019
Tulevaisuus ei synny itsestään – se on tehtävä

01.03.2019
Pitääkö olla huolissaan?

05.02.2019
Kevan kissa pöydälle

10.01.2019
Aitoa valinnanvapautta myös erikoissairaanhoitoon

20.12.2018
Älä murehdi sotea, vaan toimi

13.12.2018
Hajatelmia susirajalta: Miten turvataan terveydenhoito kaikkialle ja kaikille Suomessa?

20.11.2018
Kärpästen surinaa

13.11.2018
Sote maaliin yhdessä

18.10.2018
Asiakas keskiöön – prosessit kuntoon

05.10.2018
Yksityiset sote-yritykset tekevät, mitä tilataan

13.09.2018
Lähes hyödyntämätön mahdollisuus

15.08.2018
Terveyden edistäminen sote-valmistelun agendalle

10.08.2018
Paluuta entiseen ei ole

06.07.2018
Valinnanvapauslaki tärkeä osa sote-uudistusta

29.06.2018
Sote-uudistus siirtyy vuodella – pettymys vai ei?

20.06.2018
Yksilö keskiöön

17.05.2018
Kansalaista kiinnostavat palvelut – eivät organisaatiot

30.04.2018
Ammattilaiset hämmentävät

20.04.2018
Mitä tapahtuu, jos sote kaatuu?

06.04.2018
Sote vastaa haasteisiin

22.03.2018
Soten taloustavoite saavutettavissa

16.03.2018
Tavoite vai keino?

28.02.2018
Sosiaalityöntekijät kissanpoikia pesemään?

21.02.2018
Soteen helppo käyttöliittymä

13.02.2018
Järjestäjän vaativa rooli

30.01.2018
Maakunnat ratkaisijan roolissa

19.01.2018
Hoitotakuu kannustimena

09.01.2018
Kolmen miljardin euron sote-unelma?

29.12.2017
Tehdään on naapuria parempi sote

27.12.2017
Uskallus – sitä tarvitaan

15.12.2017
Uudistuminen on välttämätöntä

01.09.2017
Palvelusetelit laajasti käyttöön

27.04.2017
Liian laaja sote-keskus vaarantaa lähipalvelut

22.03.2017
Päälinjat selvillä − yksityiskohtia hiotaan

08.03.2017
Neuvoa ja palveluita − ei hallintohimmeleitä

13.02.2017
Sotessa tavoitteet ja keinot sekaisin

08.02.2017
Kritiikin asemesta ratkaisuja

30.12.2016
Yritykset eivät pääse ”kuorimaan kerman päältä”

17.12.2016
Valinnanvapaus syrjäseuduilla lisääntyy

08.12.2016
Uusi sote tehdään ihmistä varten

05.12.2016
Vääriä väitteitä sotesta

05.10.2016
Verotusoikeus itsehallinnon mittarina?

02.09.2016
Valinnanvapaus on soten hunajapurkki

08.06.2016
Kilpailun ratkaisee laatu

23.04.2016
Vain yhtiöt markkinoille

04.04.2016
Jäikö kansalainen aluejaon jalkoihin

23.03.2016
Vapaus valita on kohta täällä

17.03.2016
On päätösten aika

25.02.2016
Yrittäjiltä hyvä pohjaesitys

18.02.2016
Asiakasmaksut keino parantaa saatavuutta

05.02.2016
Kiinteistöt vai ihmiset?

13.11.2015
Rakennetaan suomalainen sote-ekosysteemi

09.11.2015
Lisää valtaa asiakkaille

05.11.2015
Päätöntä leikkaamista – innovaatio romutetaan

23.09.2015
Sipilän hallitus, tehdäänkö vaihtokaupat?

28.08.2015
Sava-korvausten alasajo käynnistynyt?

25.06.2015
Parempaan aikaan asiakasta kuunnellen

26.04.2015
Miljardipanos sokkona?

16.04.2015
Työterveyshuolto mallina

10.04.2015
Vaikuttavuusarviot ennen päätöksiä

21.02.2015
Ei hosumalla, vaan harkiten

29.12.2014
Liikelaitokset välttävät veroja – veroprosentti pyöreä nolla

19.11.2014
Eivätkö kunnat noudata lakia?

26.05.2014
Kuntaliitto haluaa betonoida sote-palvelut julkiselle sektorille!

14.10.2013
Jotain hyvää, jotain kyseenalaista?

10.09.2013
Kilpailu tehostamaan palvelutuotantoa

14.05.2013
Ylikunnalliset tehtävät yhteen?

18.04.2012
Asiakkaille lisää maksettavaa

Palveluseteli kansalaisten oikeudeksi

11.09.2019

Sote-uudistuksen linjauksia joudutaan odottamaan mahdollisesti vielä pitkään. Todennäköisesti palvelusetelit ovat tulevaisuudessakin yksi väline julkisten terveyspalveluiden järjestämiseksi. Rinteen hallitusohjelmassa esitetään palvelusetelilain uudistamista asiakkaiden yhdenvertaisten ja sujuvien palveluiden turvaamiseksi ja itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi.

Vaikka palvelusetelilaki on ollut voimassa 10 vuotta ja käytännön kokemukset lain soveltamisesta ovat olleet pääsääntöisesti hyviä, sitä on hyödynnetty todella vähän. Vain noin prosentti sote-palveluista tuotetaan palveluseteleillä.

Palvelusetelit ovat toimineet tavoitteidensa mukaisesti. Niiden avulla on onnistuttu parantamaan palveluiden saatavuutta ja laatua sekä tuottavuutta. Samalla ne ovat lisänneet kansalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, keneltä, mistä ja milloin he tarvitsemansa palvelut hankkivat.

Nykyinen palveluseteli on kuntien harkinnassa oleva vapaaehtoinen työkalu. Palvelusetelien käyttö on yleistynyt hitaasti ja niistä pitäisikin tehdä subjektiivinen oikeus. Tällöin kansalainen voisi valita palvelusetelin aina halutessaan. Näin hän voisi valita palveluntuottajan siitä riippumatta, onko julkisella palveluntuottajalla jonoa vai ei. Tämä lisäisi asiakaslähtöisyyttä palvelutuotantoon ja sitä kautta palveluntuottajien välistä kilpailua. Tuottajien välinen kilpailu taas kirittäisi niitä entistä parempiin suorituksiin.

Toinen vaihtoehto palveluseteleiden käytön lisäämiseksi on säätää lailla niiden tarjoaminen pakolliseksi tilanteissa, joissa hoitotakuu ei toteudu. Tämäkin olisi parempi malli kuin nykyinen, jossa kunnat päättävät itsenäisesti seteleiden käyttöönotosta.

Palvelusetelit tekisivät mahdolliseksi sen, että myös pienet sote-alan yritykset ja kolmannen sektorin toimijat pystyisivät tuottamaan palveluita. Näin voisi kehittyä palvelurakenne, jossa palvelut olisivat nykyistä paremmin saatavilla.

Palvelusetelilain uudistamisen yhteydessä pitää korjata myös seteleiden hinnoittelun perusteita. Nykyinen laki on epäselvä. Sen mukaan hintaa määriteltäessä pitää ottaa huomioon kunnan omat kustannukset. Laissa täytyy määritellä, että palvelusetelin arvon on oltava vertailukelpoinen suhteessa sen myöntäjän omiin kustannuksiin vastaavasta palvelusta.

Valitettavasti kunnat eivät tiedä palveluidensa vertailukelpoisia hintoja. Lainsäädännön lisäksi tarvitaan siksi myös palveluiden tuotteistamista ja luotettavaan dataan perustuvaa kustannuslaskentaa.

Ismo Partanen
@ismo_partanen