Blogi

13.12.2018
Hajatelmia susirajalta: Miten turvataan terveydenhoito kaikkialle ja kaikille Suomessa?

20.11.2018
Kärpästen surinaa

13.11.2018
Sote maaliin yhdessä

18.10.2018
Asiakas keskiöön – prosessit kuntoon

05.10.2018
Yksityiset sote-yritykset tekevät, mitä tilataan

13.09.2018
Lähes hyödyntämätön mahdollisuus

15.08.2018
Terveyden edistäminen sote-valmistelun agendalle

10.08.2018
Paluuta entiseen ei ole

06.07.2018
Valinnanvapauslaki tärkeä osa sote-uudistusta

29.06.2018
Sote-uudistus siirtyy vuodella – pettymys vai ei?

20.06.2018
Yksilö keskiöön

17.05.2018
Kansalaista kiinnostavat palvelut – eivät organisaatiot

30.04.2018
Ammattilaiset hämmentävät

20.04.2018
Mitä tapahtuu, jos sote kaatuu?

06.04.2018
Sote vastaa haasteisiin

22.03.2018
Soten taloustavoite saavutettavissa

16.03.2018
Tavoite vai keino?

28.02.2018
Sosiaalityöntekijät kissanpoikia pesemään?

21.02.2018
Soteen helppo käyttöliittymä

13.02.2018
Järjestäjän vaativa rooli

30.01.2018
Maakunnat ratkaisijan roolissa

19.01.2018
Hoitotakuu kannustimena

09.01.2018
Kolmen miljardin euron sote-unelma?

29.12.2017
Tehdään on naapuria parempi sote

27.12.2017
Uskallus – sitä tarvitaan

15.12.2017
Uudistuminen on välttämätöntä

01.09.2017
Palvelusetelit laajasti käyttöön

27.04.2017
Liian laaja sote-keskus vaarantaa lähipalvelut

22.03.2017
Päälinjat selvillä − yksityiskohtia hiotaan

08.03.2017
Neuvoa ja palveluita − ei hallintohimmeleitä

13.02.2017
Sotessa tavoitteet ja keinot sekaisin

08.02.2017
Kritiikin asemesta ratkaisuja

30.12.2016
Yritykset eivät pääse ”kuorimaan kerman päältä”

17.12.2016
Valinnanvapaus syrjäseuduilla lisääntyy

08.12.2016
Uusi sote tehdään ihmistä varten

05.12.2016
Vääriä väitteitä sotesta

05.10.2016
Verotusoikeus itsehallinnon mittarina?

02.09.2016
Valinnanvapaus on soten hunajapurkki

08.06.2016
Kilpailun ratkaisee laatu

23.04.2016
Vain yhtiöt markkinoille

04.04.2016
Jäikö kansalainen aluejaon jalkoihin

23.03.2016
Vapaus valita on kohta täällä

17.03.2016
On päätösten aika

25.02.2016
Yrittäjiltä hyvä pohjaesitys

18.02.2016
Asiakasmaksut keino parantaa saatavuutta

05.02.2016
Kiinteistöt vai ihmiset?

13.11.2015
Rakennetaan suomalainen sote-ekosysteemi

09.11.2015
Lisää valtaa asiakkaille

05.11.2015
Päätöntä leikkaamista – innovaatio romutetaan

23.09.2015
Sipilän hallitus, tehdäänkö vaihtokaupat?

28.08.2015
Sava-korvausten alasajo käynnistynyt?

25.06.2015
Parempaan aikaan asiakasta kuunnellen

26.04.2015
Miljardipanos sokkona?

16.04.2015
Työterveyshuolto mallina

10.04.2015
Vaikuttavuusarviot ennen päätöksiä

21.02.2015
Ei hosumalla, vaan harkiten

29.12.2014
Liikelaitokset välttävät veroja – veroprosentti pyöreä nolla

19.11.2014
Eivätkö kunnat noudata lakia?

26.05.2014
Kuntaliitto haluaa betonoida sote-palvelut julkiselle sektorille!

14.10.2013
Jotain hyvää, jotain kyseenalaista?

10.09.2013
Kilpailu tehostamaan palvelutuotantoa

14.05.2013
Ylikunnalliset tehtävät yhteen?

18.04.2012
Asiakkaille lisää maksettavaa

Asiakkaille lisää maksettavaa

18.04.2012

Useilta päättäjiltä näyttää kokonaan unohtuneen, miksi sairausvakuutusjärjestelmä sava-korvauksineen on aikanaan perustettu.

LPY:n mielestä kaikkien Kela-korvausten (sis. sava-korvaukset) kohtalosta olisi pitänyt päättää vasta terveydenhuollon järjestämistä, rahoittamista, kehittämistä ja valvontaa käsittelevän lainsäädäntökokonaisuuden yhteydessä.

Lainsäädäntöpaketin valmistelussa pitäisi tehdä laajat ja monipuoliset vaikuttavuusarviot esitettävien muutosten vaikutuksista.
 Sairaanhoitovakuutuskorvausten leikkaamisesta päätettäessä ei asia-argumenteilla tuntunut olevan mitään vaikutusta.

Tärkeintä oli vain näyttää, että nyt leikataan tätä yhtä terveydenhuollon rahoituselementtiä. On ymmärrettävää, että Kuntaliitto kuntien edustajana on kiinnostunut saamaan kunnille lisärahoitusta vakuutuspohjaisen järjestelmän kautta. 

Päätetty sava-korvausten leikkaaminen lisää asiakkaiden kustannuksia ja osittain kasvattaa hoitojonoja julkisella sektorilla sekä heikentää siten terveyspalvelujen saatavuutta. Suhteellisesti eniten sava-korvausten leikkaamisesta kärsivät työmarkkinoiden ulkopuolella olevat, ikäihmiset, pienituloiset, lapsiperheet sekä suurena käyttäjäryhmänä naiset.


Väitteille siitä, että sava-korvausten leikkaaminen johtaisi yksityisten terveyspalvelujen hintojen laskuun vastaavasti tai että leikkauksen ansiosta lääkäreitä siirtyisi sankoin joukoin julkiselle sektorille, ei ole mitään näyttöä.
Sairaanhoitovakuutuskorvauksen poistamista ja vastaavan rahoituksen siirtämistä julkiselle sektorille (kunnat ja kuntayhtymät) vaatineet ovat asettaneet tavoitteekseen terveyspalvelujen saatavuuden parantamisen, verorahoituksen tarpeen pienentämisen, toimintojen tehostamisen sekä kansalaisten eriarvoisuuden vähentämisen.



LPY:n mielestä lääkärin- ja hammaslääkärinpalkkioihin sekä tutkimuksiin ja hoitoihin liittyvien sava-korvausten siirtäminen julkiselle sektorille johtaisi aivan päinvastaiseen tulokseen kuin mitä niiden poistajat ovat toivoneet. Tälle näkemykselle löytyy perusteluja ja todisteita tilastoista ja asiantuntijalausunnoista.



Terveydenhuollon järjestämistä, kehittämistä ja rahoitusta käsittelevän lainsäädäntöuudistuksen vaikutukset ovat kauaskantoisia. Uudistukset vaikuttavat merkittävästi mm. kansanterveystyön tavoitteiden toteutumiseen, terveyspalvelujen saatavuuteen sekä kansantalouteen ja julkisen talouden kehitykseen.


Edellä mainituista syistä LPY:n mielestä on välttämätöntä tutkia ja arvioida etukäteen huolella ja monipuolisesti terveydenhuollon erilaisten järjestelmä- ja rahoitusuudistusten vaikutukset ennen kuin päätöksiä niistä tehdään.