Blogi

13.12.2018
Hajatelmia susirajalta: Miten turvataan terveydenhoito kaikkialle ja kaikille Suomessa?

20.11.2018
Kärpästen surinaa

13.11.2018
Sote maaliin yhdessä

18.10.2018
Asiakas keskiöön – prosessit kuntoon

05.10.2018
Yksityiset sote-yritykset tekevät, mitä tilataan

13.09.2018
Lähes hyödyntämätön mahdollisuus

15.08.2018
Terveyden edistäminen sote-valmistelun agendalle

10.08.2018
Paluuta entiseen ei ole

06.07.2018
Valinnanvapauslaki tärkeä osa sote-uudistusta

29.06.2018
Sote-uudistus siirtyy vuodella – pettymys vai ei?

20.06.2018
Yksilö keskiöön

17.05.2018
Kansalaista kiinnostavat palvelut – eivät organisaatiot

30.04.2018
Ammattilaiset hämmentävät

20.04.2018
Mitä tapahtuu, jos sote kaatuu?

06.04.2018
Sote vastaa haasteisiin

22.03.2018
Soten taloustavoite saavutettavissa

16.03.2018
Tavoite vai keino?

28.02.2018
Sosiaalityöntekijät kissanpoikia pesemään?

21.02.2018
Soteen helppo käyttöliittymä

13.02.2018
Järjestäjän vaativa rooli

30.01.2018
Maakunnat ratkaisijan roolissa

19.01.2018
Hoitotakuu kannustimena

09.01.2018
Kolmen miljardin euron sote-unelma?

29.12.2017
Tehdään on naapuria parempi sote

27.12.2017
Uskallus – sitä tarvitaan

15.12.2017
Uudistuminen on välttämätöntä

01.09.2017
Palvelusetelit laajasti käyttöön

27.04.2017
Liian laaja sote-keskus vaarantaa lähipalvelut

22.03.2017
Päälinjat selvillä − yksityiskohtia hiotaan

08.03.2017
Neuvoa ja palveluita − ei hallintohimmeleitä

13.02.2017
Sotessa tavoitteet ja keinot sekaisin

08.02.2017
Kritiikin asemesta ratkaisuja

30.12.2016
Yritykset eivät pääse ”kuorimaan kerman päältä”

17.12.2016
Valinnanvapaus syrjäseuduilla lisääntyy

08.12.2016
Uusi sote tehdään ihmistä varten

05.12.2016
Vääriä väitteitä sotesta

05.10.2016
Verotusoikeus itsehallinnon mittarina?

02.09.2016
Valinnanvapaus on soten hunajapurkki

08.06.2016
Kilpailun ratkaisee laatu

23.04.2016
Vain yhtiöt markkinoille

04.04.2016
Jäikö kansalainen aluejaon jalkoihin

23.03.2016
Vapaus valita on kohta täällä

17.03.2016
On päätösten aika

25.02.2016
Yrittäjiltä hyvä pohjaesitys

18.02.2016
Asiakasmaksut keino parantaa saatavuutta

05.02.2016
Kiinteistöt vai ihmiset?

13.11.2015
Rakennetaan suomalainen sote-ekosysteemi

09.11.2015
Lisää valtaa asiakkaille

05.11.2015
Päätöntä leikkaamista – innovaatio romutetaan

23.09.2015
Sipilän hallitus, tehdäänkö vaihtokaupat?

28.08.2015
Sava-korvausten alasajo käynnistynyt?

25.06.2015
Parempaan aikaan asiakasta kuunnellen

26.04.2015
Miljardipanos sokkona?

16.04.2015
Työterveyshuolto mallina

10.04.2015
Vaikuttavuusarviot ennen päätöksiä

21.02.2015
Ei hosumalla, vaan harkiten

29.12.2014
Liikelaitokset välttävät veroja – veroprosentti pyöreä nolla

19.11.2014
Eivätkö kunnat noudata lakia?

26.05.2014
Kuntaliitto haluaa betonoida sote-palvelut julkiselle sektorille!

14.10.2013
Jotain hyvää, jotain kyseenalaista?

10.09.2013
Kilpailu tehostamaan palvelutuotantoa

14.05.2013
Ylikunnalliset tehtävät yhteen?

18.04.2012
Asiakkaille lisää maksettavaa

Maakunnat ratkaisijan roolissa

30.01.2018

Hallituksen sote-uudistukseen liittyvien lakien mukaan palveluiden järjestämisvastuu siirretään kunnista ja kuntayhtymistä maakunnille. Samalla valtio ottaa sote-palveluiden rahoitusvastuun itselleen. Perustettavat maakunnat ovat huomattavasti vahvempia toimijoita kuin nykyiset sadat kunnat ja kuntayhtymät. Uudistuksen myötä järjestämisvastuussa olevan tahon toimintaedellytyksiä parannetaan selvästi. Myös toiminnan ohjaamisesta kansallisen sote-politiikan tavoitteiden suuntaan tulee selkeämpää kuin nykyisin.

Kansalaisten suora valinnanvapaus toteutetaan vain terveydenhuollon peruspalveluissa. Maakunnan rooli kansalaisten valinnanvapauden lisäämisessä korostuu muissa terveydenhuollon palveluissa, sillä maakunta voi halutessaan hyödyntää niissä asiakasseteleitä. Sote-uudistuksen taloudellisia tavoitteita ei saavuteta, jos maakunnat järjestäjinä eivät hyödynnä kilpailua sote-palveluissa perustasoa laajemmin − myös erikoissairaanhoidossa.

Tavoitteet sote-palveluiden nykyistä paremmasta saatavuudesta ovat saavutettavissa, jos palveluntuottajille luodaan riittävät kannusteet ryhtyä sote-keskustuottajiksi. Myös tasa-arvoisuuden ja oikeudenmukaisuuden lisäämiseen liittyvät tavoitteet ovat saavutettavissa, mikäli maakunnat hyödyntävät asiakasseteleitä ja henkilökohtaisia budjetteja sekä ostopalveluita.

On selvää, että sote-uudistuksen taloudellisen tavoitteen saavuttaminen edellyttää merkittävää tuottavuuden parantamista koko palvelujärjestelmässä. Tuottavuuden parantamiseen on olemassa lukuisia keinoja jo nyt, mutta riittävät kannusteet niiden hyödyntämiseen puuttuvat. Tällaisia keinoja ovat esimerkiksi uusien toimintamallien ja teknologioiden hyödyntäminen, byrokratian purkaminen, palveluiden integroiminen sekä kansalaisten kannustaminen omatoimisuuteen. Tuottajien välinen kilpailu on havaittu yhdeksi hyväksi tavaksi parantaa tuottavuutta. Maakunnat voivat ja niitä pitää kannustaa palveluntuottajien välisen kilpailun lisäämiseen. Valtiolla sote-palveluiden rahoittajana on oltava tähän riittävät keinot.