Blogi

18.10.2018
Asiakas keskiöön – prosessit kuntoon

05.10.2018
Yksityiset sote-yritykset tekevät, mitä tilataan

13.09.2018
Lähes hyödyntämätön mahdollisuus

15.08.2018
Terveyden edistäminen sote-valmistelun agendalle

10.08.2018
Paluuta entiseen ei ole

06.07.2018
Valinnanvapauslaki tärkeä osa sote-uudistusta

29.06.2018
Sote-uudistus siirtyy vuodella – pettymys vai ei?

20.06.2018
Yksilö keskiöön

17.05.2018
Kansalaista kiinnostavat palvelut – eivät organisaatiot

30.04.2018
Ammattilaiset hämmentävät

20.04.2018
Mitä tapahtuu, jos sote kaatuu?

06.04.2018
Sote vastaa haasteisiin

22.03.2018
Soten taloustavoite saavutettavissa

16.03.2018
Tavoite vai keino?

28.02.2018
Sosiaalityöntekijät kissanpoikia pesemään?

21.02.2018
Soteen helppo käyttöliittymä

13.02.2018
Järjestäjän vaativa rooli

30.01.2018
Maakunnat ratkaisijan roolissa

19.01.2018
Hoitotakuu kannustimena

09.01.2018
Kolmen miljardin euron sote-unelma?

29.12.2017
Tehdään on naapuria parempi sote

27.12.2017
Uskallus – sitä tarvitaan

15.12.2017
Uudistuminen on välttämätöntä

01.09.2017
Palvelusetelit laajasti käyttöön

27.04.2017
Liian laaja sote-keskus vaarantaa lähipalvelut

22.03.2017
Päälinjat selvillä − yksityiskohtia hiotaan

08.03.2017
Neuvoa ja palveluita − ei hallintohimmeleitä

13.02.2017
Sotessa tavoitteet ja keinot sekaisin

08.02.2017
Kritiikin asemesta ratkaisuja

30.12.2016
Yritykset eivät pääse ”kuorimaan kerman päältä”

17.12.2016
Valinnanvapaus syrjäseuduilla lisääntyy

08.12.2016
Uusi sote tehdään ihmistä varten

05.12.2016
Vääriä väitteitä sotesta

05.10.2016
Verotusoikeus itsehallinnon mittarina?

02.09.2016
Valinnanvapaus on soten hunajapurkki

08.06.2016
Kilpailun ratkaisee laatu

23.04.2016
Vain yhtiöt markkinoille

04.04.2016
Jäikö kansalainen aluejaon jalkoihin

23.03.2016
Vapaus valita on kohta täällä

17.03.2016
On päätösten aika

25.02.2016
Yrittäjiltä hyvä pohjaesitys

18.02.2016
Asiakasmaksut keino parantaa saatavuutta

05.02.2016
Kiinteistöt vai ihmiset?

13.11.2015
Rakennetaan suomalainen sote-ekosysteemi

09.11.2015
Lisää valtaa asiakkaille

05.11.2015
Päätöntä leikkaamista – innovaatio romutetaan

23.09.2015
Sipilän hallitus, tehdäänkö vaihtokaupat?

28.08.2015
Sava-korvausten alasajo käynnistynyt?

25.06.2015
Parempaan aikaan asiakasta kuunnellen

26.04.2015
Miljardipanos sokkona?

16.04.2015
Työterveyshuolto mallina

10.04.2015
Vaikuttavuusarviot ennen päätöksiä

21.02.2015
Ei hosumalla, vaan harkiten

29.12.2014
Liikelaitokset välttävät veroja – veroprosentti pyöreä nolla

19.11.2014
Eivätkö kunnat noudata lakia?

26.05.2014
Kuntaliitto haluaa betonoida sote-palvelut julkiselle sektorille!

14.10.2013
Jotain hyvää, jotain kyseenalaista?

10.09.2013
Kilpailu tehostamaan palvelutuotantoa

14.05.2013
Ylikunnalliset tehtävät yhteen?

18.04.2012
Asiakkaille lisää maksettavaa

Paluuta entiseen ei ole

10.08.2018

Se mikä oli hyvää, toimivaa ja jopa edistyksellistä 1960-luvulla tai vielä 1980-luvullakin, ei sitä enää välttämättä ole. Olemme jo vuosituhannen vaihteessa tiedostaneet monet tulevaisuuden haasteet, jotka liittyvät väestön ikärakenteen ja elinkeinorakenteen muutokseen sekä maan sisäiseen muuttoliikkeeseen ja kansainvälisen kilpailun kiristymiseen. Näihin haasteisiin vastaamiseksi käynnistettiin kunta- ja palvelurakenneuudistus pääministeri Vanhasen ensimmäisellä hallituskaudella. Siten sote-uudistustakin on työstetty jo lähes 15 vuotta. Usein unohtuu, että sote-uudistusta ei tehdä seuraavalle budjettivuodelle tai edes lähivuosien tarpeisiin, vaan tähtäin on 2030-luvulla ja sen jälkeisinä vuosikymmeninä.

Nykyinen hallitus on vienyt sote-uudistusta eteenpäin hyödyntäen aikaisempien hallitusten ja toimijoiden kokemuksia. Sote-uudistukseen liittyvä lainsäädäntö on nyt valmiimpi kuin koskaan ennen. Uudistuksen mittaluokan takia avoimia kysymyksiä toki vielä on. Täysin valmista ei tule koskaan, sillä maailma muuttuu koko ajan ja uudistamistarve on siten jatkuvaa. On kovin vaikea ennustaa, mitä muutoksia tapahtuu esimerkiksi Suomen globaalissa toimintaympäristössä ennen 2030-lukua ja miten ne vaikuttavat meidän mahdollisuuksiimme säilyttää tai jopa parantaa nykyistä hyvinvointimme tasoa.

Toivon, että tällä vaalikaudella saadaan sote-lainsäädännön perusta kuntoon: järjestäjätahon hartioiden vahvistaminen, järjestäjän ja tuottajan roolin erottaminen sekä tuottajien välisen kilpailuneutraliteetin toteuttaminen ja asiakkaan valinnanvapauden lisääminen.

Aito valinnanvapaus on koko uudistuksen ydin: palvelutuotantoon pitää saada mukaan asiakasohjausta ja tuottajien välille kilpailua kirittämään niitä entistä parempiin suorituksiin. Kilpailu koituu asiakkaiden ja koko yhteiskunnan hyödyksi. Kilpailun myötä palveluiden saatavuus ja laatu paranevat, palvelut kehittyvät ja uudistuvat sekä tuottavuus paranee.

Nykyinen sote-järjestelmä on tullut tiensä päähän jo sen takia, että toimintaympäristömme on muuttunut merkittävästi 1960−70-luvuilta. Nyt on oltava rohkeutta uudistaa ja kokeilla sekä tarvittaessa korjata.

Yksi sote-uudistuksen keskeisistä tavoitteista on kansalaisten eriarvoisuuden ja terveyserojen pienentäminen. Aito valinnanvapaus edesauttaa tavoitteen saavuttamista. Tärkeää on turvata, että erikokoisilla palveluntuottajilla on mahdollisuudet toimia. Monipuolinen palvelutarjonta johtaa ennen pitkää kilpailun tuomiin etuihin, vaikka muutosvaiheessa kulut hieman kasvaisivatkin.

Eduskunnalla mennee sote-lainsäädännön hiomisessa vielä tämä syksy. Esimerkiksi valinnanvapauslakiesitykseen tarvittavat korjaukset ja täsmennykset ovat tehtävissä, jos tahtoa löytyy. Jokaisen tulee ymmärtää, että paluuta entiseen ei ole - ja tietty epävarmuus tulee sietää.

Ismo Partanen
@ismo_partanen