-

Asiakas keskiöön – prosessit kuntoon

Suomalainen laadukas ja oikeudenmukaisesti saatavilla oleva terveydenhuolto on perustunut kahdelle asialle: korkealle lääketieteelliselle osaamiselle ja verorahoitteiselle palvelujärjestelmälle. Jatkossa tämä ei riitä. Pääasiallisin syy siihen on väestön ikääntymisestä johtuva nopeasti kasvava hoidon tarve.

Tulevaisuudessa veropohja kaventuu, kun työelämästä poistuva väestönosa kasvaa. Eläkkeistä kertyy vähemmän verotuloja. Samaan aikaan lääketiede ja hoidoissa tarvittava teknologia kehittyvät. Tämäkin lisää osaltaan kustannuspaineita.

Jo lähitulevaisuudessa joudumme ratkaisemaan, miten vastaamme terveyspalveluiden kasvavaan kysyntään pienenevällä rahoituksella. Siksi tarvitsemme sote-uudistuksen.

Yksi ratkaisu haasteeseen on nostaa prosessiosaaminen lääketieteellisen osaamisen rinnalle, yhdeksi järjestelmämme peruspilareista. Ei riitä, että osaamme hoitaa ihmisiä lääketieteellisesti hyvin. Tulevaisuudessa pitää pystyä tarjoamaan oikea hoito oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa – ilman viivytyksiä, turhia hallinnollisia rajoja, hukka-aikaa ja ihmisten juoksuttamista – ja toteuttaa se mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Sote-uudistuksella pyritään tähän koko järjestelmän tasolla. Prosessien hyvään sujuvuuteen pitää pyrkiä myös organisaatioiden, toimintayksiköiden ja hoitoketjujen tasolla. Toteutui sote-uudistus tai ei, prosessiosaamisesta tulee varmasti terveydenhuollon yksiköiden kilpailuvaltti ennemmin tai myöhemmin. Ne menestyvät, jotka sen osaavat. Se on myös yhteiskunnan kokonaisedun mukaista.

Yksityiset palveluntuottajat ovat jo pitkään panostaneet toimintaprosessien kehittämiseen. Niiden on ollut pakko, muuten ei ole ollut menestymisen edellytyksiä. Asiakkaiden tarpeet ovat aina kannustaneet yrityksiä uudistumaan. Asiakkaat ovat olleet toimintojen keskiössä.

Ismo Partanen
@ismo_partanen