Asiakkaat kirittämään kilpailua

Lääkäripalveluyritykset ry (LPY) on jättänyt tänään oman lausuntonsa sote-lainsäädäntöesityksistä. Yhdistys on peräänkuuluttanut kokonaisvaltaista rakenteellista uudistusta jo vuosien ajan. Järjestäjän ja tuottajan täydellinen erottaminen toisistaan sekä kansalaisten valinnanmahdollisuuksien lisääminen on toteutettava nyt.

Sote-palvelujärjestelmään on lisättävä palveluntuottajien välistä kilpailua ja asiakasohjausta, jotta palveluiden saatavuus paranee, tuottavuus kasvaa ja kustannusten kasvu pysähtyy.

– Kannustemekanismit tuottavuuden parantamiseksi ovat hallituksen esityksessä puutteelliset. LPY vaatii palveluntuottajien välistä aitoa kilpailutilannetta. Siitä hyötyvät sekä asiakkaat, järjestäjät että tuottajat. Maakuntien tuotantoyksiköillä, palvelulaitoksilla, ei saa olla minkäänlaista harkintavaltaa järjestämisen osalta, sanoo LPY:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

LPY painottaa lausunnossaan, että sote-uudistuksen tavoitteiden saavuttamisen kannalta on äärimmäisen tärkeää löytää kilpailun kautta paras mahdollinen palveluiden tuotantotapa.

– Toivomme, että uudistusta ohjaisi asiakaslähtöisyys eikä tuotantokeskeinen ajattelutapa. Valinnanvapauden toteutuessa asiakas ohjaa osaltaan palvelutuotantoa ja kirittää kilpailua. Tällöin laatu paranee ja kilpailu huolehtii siitä, etteivät kustannukset karkaa, toteaa Partanen.

Lääkäripalveluyritykset ry, toiminnanjohtaja Ismo Partanen, puh. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi, www.lpy.fi