Hallituksen päätös leikata sairaanhoitokorvauksia on käsittämätön

Hallitus päätti budjettiriihessään leikata sairausvakuutuksen sairaanhoitovakuutuskorvauksia 20 miljoonalla eurolla. Terveyspalvelualan Liitto ja Lääkäripalveluyritykset ry kummastelevat leikkauspäätöstä.

– Päätös ei johda julkisen talouden säästöihin, päinvastoin. Kun jo nyt pieni Kela-korvaus laskee entisestään, monen potilaan on pakko siirtyä kunnallisen terveydenhoidon piiriin. Silloin kuntien kustannusten lisäksi kasvavat myös hoitojonot, toteaa Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen.

Kela-korvauksen pieneneminen nostaa laboratorio- ja kuvantamispalveluiden osalta potilaan maksettavaksi jäävää osuutta merkittävästi.

– Tutkimuksen kustannuksesta voi tulla monelle kynnyskysymys, mikä viivästyttää oikean diagnoosin tekemistä ja tarpeellisen jatkohoidon aloittamista. Tämä hidastaa potilaan paranemista ja lisää sairauspoissaoloja, sanoo Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Vaikutukset kansalaisten arkeen arvioitava

Terveyspalvelualan Liitto ja Lääkäripalveluyritykset ry toivovat hallituksen jatkossa miettivän terveyspalvelujen uudistusten vaikutuksia laajasti.

– Nyt näyttää siltä, että leikkauspäätös tehtiin ilman, että sen vaikutuksia suomalaisten arkeen ja koko julkiseen talouteen olisi arvioitu riittävästi etukäteen, toteaa Ismo Partanen.

Samaa mieltä hallituksen kanssa järjestöt ovat siitä, että terveyspalvelujärjestelmän uudistaminen on välttämätöntä.

– Toivomme, että uudistustyötä tehdään jatkossa koko terveydenhuoltoalan osaaminen hyödyntäen, esittää Merja Hirvonen.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Merja Hirvonen