HUSin yksityissairaala vääristää kilpailua

LPY: Järjestämis‐ ja tuottamisvastuu pitää erottaa

Järjestämisvastuu ja palvelutuotanto on aika eriyttää toisistaan. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) julkaisi eilen suunnitelmansa HYKSin Oy yksityissairaalasta, jonka tavoitteena on perustaa yksityisoikeudellinen terveyspalveluyritys, joka myy sairaanhoitopiirin resursseilla tuotettavia terveyspalveluja avoimille markkinoille.

Lääkäripalveluyritykset ry, LPY:n mukaan julkisen sektorin yhtiöittämissuunnitelmat ovat vastoin suomalaisen yritystoiminnan lähtökohtia ja vääristävät kilpailua. – EU:n mallioppilaana tunnettu Suomi toistuvasti hakee rajojaan ja koettelee komission kärsivällisyyttä julkisen sektorin elinkeinotoiminnassa. Julkisen sektorin tehtävä on keskittyä palvelujen järjestämisvastuuseen ja luoda toimintaympäristö, joka korostaa hyvää hoitoa, tehokkuutta sekä palvelujen laatua ja vaikuttavuutta, sanoo Lääkäripalveluyritykset ry:n puheenjohtaja Anni Vepsäläinen.

HYKSin Oy:n perustaminen jatkaa Suomessa omaksuttua valitettavaa linjaa, jossa julkisen sektorin toimijat rynnistävät avoimille markkinoille erityisasemansa turvin aiheuttaen merkittäviä kilpailuvääristymiä. – Yritystoiminta ja riskinotto eivät kuulu kunnan tehtäväkenttään, muistuttaa LPY:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Kuntien on LPY:n mielestä syytä keskittyä siihen, että palvelut tuotetaan laadukkaimmalla ja kustannustehokkaimmalla tavalla. Tilaaja–tuottajamalliin perustuva järjestämisvastuun ja tuotannon eriyttäminen tukee palvelumarkkinoiden kehittymistä. Toimivilla markkinoilla kaikki tuottajat kilpailevat samoilla säännöillä, eikä millään tuottajalla saa olla esimerkiksi omistajatahonsa ansiosta erityisasemaa muihin nähden. – Reilu kilpailu kohdentaa resurssit oikein, tehostaa toimintaa sekä kannustaa palvelujen kehittämiseen ja laatutyöhön. Kilpailun myötä voimme tarjota parempaa asiakaspalvelua ja saavuttaa parempaa tuottavuutta sekä kannustaa innovaatioiden kehittämiseen, sanoo Anni Vepsäläinen.