Kansalaiset haluavat käyttää yksityisiä terveyspalveluja

Lähestyvien kuntavaalien yhdeksi kuumimmaksi puheenaiheeksi noussut terveyspalvelujen tulevaisuus herättää tunteita ja moninaista keskustelua.

Terveyspalvelualan Liitto, Lääkäripalveluyritykset ry ja Terveydenhuollon Palveluntuottajat tilasivat elokuussa riippumattomalta tutkimuslaitokselta kuntalaisten mielipiteitä terveyspalveluista kartoittaneen tutkimuksen. Tutkimuksessa, johon vastasi edustava yli 1200 kuntalaisen otos, kysyttiin, millaisena vastaajat näkevät terveyspalveluiden nykytilan ja miten he suhtautuvat esillä olleisiin uudistamis- ja kehittämisehdotuksiin. Pääosin samansisältöinen tutkimus toteutettiin keväällä kuntapäättäjien ja virkamiesten keskuudessa.

Tutkimuksen mukaan kansalaisille ei ole merkitystä sillä, mikä taho terveyspalvelut tuottaa. Tärkeintä on, että palveluja on tarvittaessa saatavilla ja ne ovat laadukkaita. Kansalaiset ovat nykyisiä kuntapäättäjiä valmiimpia uudistamaan terveyspalvelujärjestelmää ja hyödyntämään yrityksiä kuntien järjestämisvastuulla olevassa palvelutuotannossa.

Mitä mieltä on kansa, entäpä kuntapäättäjät? Tarkista keskeiset tulokset liitteenä olevasta tiiviistä lukupaketista.

toimitusjohtaja Merja Hirvonen
merja.hirvonen@terveyspalvelut.fi