Konsulttiselvitys: Sote-keskuksesta yhtiö alle vuodessa

Tuore asiantuntijaselvitys osoittaa, että maakunnan sote-keskustoiminnan yhtiöittäminen on toteutettavissa alle vuodessa.

Nordic Healthcare Groupin ja BDO:n laatimassa selvityksessä sote-keskuksen yhtiöittämisprosessi on jaettu selkeisiin osa-alueisiin, joita toteutetaan rinnakkain.

– Konsulttien laatimassa selvityksessä ensin kartoitetaan toimintaympäristö, johon sote-keskusta ollaan perustamassa. Se pitää sisällään sote-keskusmarkkinan, palvelutarjonnan ja kilpailutilanteen arvioinnin. Sen jälkeen yhtiölle asetetaan tavoitteet, kirkastetaan kilpailukeinot ja määritellään prioriteetit kehitystyölle. Kaiken lopputuloksena syntyy liiketoimintasuunnitelma, yksinkertaistaa Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Kunnat ovat yhtiöittäneet ennenkin

Kun päälinjaukset ovat selvillä, tehdään yleiskuva siirrettävistä organisaatioista ja niiden toiminnasta. Sen jälkeen voidaan tehdä toiminnan eriyttämisanalyysi. Analyysi antaa työkaluja tarkempaan kuvaan siirrettävistä toiminnoista. Samanaikaisesti työn alla olisivat operatiivisen toimintamallin kuvaus sekä taloudelliset ja oikeudelliset valmistelut, kuten talousarvio ja hallintorakenne sekä ennusteluvut tulevaan.

Selvityksessä kuvataan, että viimeisessä vaiheessa toteutetaan käytännön organisointi, nimitykset sekä toiminnan ja omaisuuden siirto. Noin kahdeksan kuukauden mittaisen prosessin jälkeen yhtiö olisi valmis vastaanottamaan asiakkaita ja aloittamaan toiminnan.

– Ei sote-keskusyhtiön perustaminen niin vaikeaa ole, että se vuosia kestäisi. Kunnat ja kuntayhtymät ovat perustaneet yhtiöitä aikaisemminkin. Kysymys on tahdosta ja hyvästä johtamisesta, toteaa Partanen.

Selvityksen tavoitteena on kuvata maakunnan sote-keskustoiminnan yhtiöittämisprosessi, sen toteuttaminen ja aikataulu. Lääkäripalveluyritykset ry tilasi selvityksen yhdessä Hyvinvointialan liiton ja Suomen Yrittäjien kanssa.

Ismo Partanen, toiminnanjohtaja, Lääkäripalveluyritykset ry, puh. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi

Lisätietoja selvityksestä antavat:
Petri Heikkilä, Director, Nordic Healthcare Group, puh. 040 515 4155, petri.heikkila@nhg.fi
Alpo Ronkainen, Tax Partner, BDO, puh. 040 718 7836, alpo.ronkainen@bdo.fi