Lääkäripalveluyritykset ry:n Partanen: Siirtymäaika hyödynnettävä − kustannuslaskenta kuntoon

Perustuslakivaliokunnan lausunnon myötä sote-uudistuksen valinnanvapauslaki palautui uudelleen valmisteltavaksi. Samassa yhteydessä hallitus päätti siirtää sekä aluehallinto- että sote-uudistuksen toteuttamisaikataulua vuodella eteenpäin. Näin uudistuksen valmistelijat myös kunnissa ja alueilla saivat lisäaikaa muutosten toteuttamiseen.

– Hallituksen kaavailema sote-uudistuksen aikataulu tiedettiin erittäin kireäksi. Siinä pysymiseen harva enää keväällä uskoi. Uudessakaan aikataulussa ei ole yhtään löysää. Nyt ei kannata pudottaa hanskoja tiskiin ja jäädä odottamaan hallituksen uusia linjauksia, sanoo Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Vaikka useissa maakunnissa ja alueilla valmistelu on edennyt hyvin, on vielä paljon tehtävää ennen kuin uuteen palvelujärjestelmään voidaan siirtyä. Sote-uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää merkittävää tuottavuuden parantamista koko palvelujärjestelmässä.

– Palvelujärjestelmän tuottavuutta voidaan parantaa jo voimassa olevan lainsäädännön aikana. Yksi keskeinen keino on palveluntuottajien välisen kilpailun lisääminen. Suurin hyöty saadaan, jos myös julkisen sektorin oma tuotanto alistetaan kilpailulle, esittää Partanen.

Palvelusetelijärjestelmät ja ostopalvelut ovat keinoja lisätä yksityisen sektorin hyödyntämistä sote-palveluiden tuotannossa. Niitä oikein käyttämällä voidaan myös parantaa palveluiden saatavuutta ja samalla lisätä kansalaisten valinnanmahdollisuuksia.

Sote-uudistuksen tavoitteena on parantaa etenkin peruspalveluiden saatavuutta.

– Palveluseteleiden ja ostopalveluiden hyödyntäminen peruspalveluissa edellyttää sitä, että kunnat ja kuntayhtymät tietävät oman vastaavan tuotannon kustannukset. Vain silloin pystytään asettamaan palveluseteleiden arvo oikealle tasolle. Kunnissa ja kuntayhtymissä kannattaisikin nyt resursoida oman palvelutuotannon tuotteistamiseen ja kustannuslaskentaan, erityisesti peruspalveluissa. Palveluiden tuotteistamisen ja kustannuslaskennan on oltava kunnossa, kun alueilla uuden sote-järjestelmän aikana valmistellaan ja päätetään palvelustrategioista ja julkisen sektorin palvelulupauksista, kertoo Partanen.

Lääkäripalveluyritykset ry, Ismo Partanen, puh. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi

Twitterissä: @LPYry ja @ismo_partanen