Lääkäripalveluyritykset ry:n Partanen: Valinnanvapauspilottien rahoitus varmistettava

Sote-uudistukseen liittyvää kansalaisten valinnanvapauden laajentamista testataan nyt viidellä alueella. Pilottialueilla testataan erilaisten sote-palvelujen valinnanvapautta ja sen rahoitusta nykyisen lainsäädännön puitteissa. Hallituksen tavoite oli laajentaa pilottikokeiluja vielä tämän syksyn aikana. Valinnanvapauslain palautuminen jatkovalmisteluun johti pilotoinnin toisen vaiheen aikataulun siirtymiseen.

– Valinnanvapauspiloteista saadaan kokemuksia siitä, kuinka valinnanvapauden laajentaminen toimii ja kiinnostaa kansalaisia. Näistä kokemuksista on hyötyä sote-uudistuksen jatkovalmistelussa. Nyt olisikin äärimmäisen tärkeää, että valinnanvapauden lisäämiseen liittyvää kokeilutoimintaa voidaan jatkaa ja laajentaa ensi vuonna, kertoo Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Kansalaisten valinnanvapauden lisäämisestä on hyviä kokemuksia palvelusetelijärjestelmien käyttöönoton myötä. Palveluiden saatavuus ja kustannustehokkuus ovat parantuneet.

– Valtion pitää nyt kannustaa kuntia ja kuntayhtymiä valinnanvapauskokeilujen toteuttamiseen – myös taloudellisesti. Vuoden 2018 valtion budjettiin tulee varata riittävästi rahoitusta kunnissa ja kuntayhtymissä toteutettavien valinnanvapauteen liittyvien pilottihankkeiden rahoitukseen, esittää Partanen.

Lisätietoja:
Lääkäripalveluyritykset ry, Ismo Partanen, puh. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi
Twitterissä: @LPYry ja @ismo_partanen