Läpinäkyvyys ja vertailtavuus avainsanoja

Lääkäripalveluyritykset ry (LPY) hallituksen puheenjohtajaksi on tänään valittu Suomen Terveystalo Oy:n toimitusjohtaja Yrjö Närhinen. Närhinen on ollut yhdistyksen hallituksen jäsen vuodesta 2011 lähtien.

Närhinen ottaa vastaan puheenjohtajuuden sote-uudistuksen alla.

– Puheenjohtajakauteni ajoittuu mielenkiintoiseen ajankohtaan. Suureen sote-uudistukseen liittyvät lakiesitykset ovat nyt eduskunnan käsittelyssä ja toimeenpanon valmistelu on maakunnissa jo käynnissä. Tunnelmat ovat odottavat ja toiveikkaat sen suhteen, että sote nyt etenee, kertoo Närhinen.

LPY:n visiona on olla mukana rakentamassa Suomeen vastuulliset ja toimivat terveyspalvelumarkkinat, joita yhteiskunta voi hyödyntää sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhdistys on sitoutunut sote-uudistuksen keskeisten tavoitteiden saavuttamiseen.

– Lääkäripalveluyrityksissä on valtavasti terveydenhuollon monipuolista osaamista, jota yhteiskunta voisi hyödyntää nykyistä huomattavasti enemmän. Suomen sote-palvelujärjestelmä on kohtaamassa niin suuria haasteita, että niiden voittamiseksi on otettava käyttöön kaikki voimavarat. Parhaiten se tapahtuu eriyttämällä julkisen terveydenhuollon järjestämis- ja tuottamisvastuut toisistaan sekä ottamalla yksityiset palveluntuottajat tasavertaisesti mukaan kilpailemaan julkisomisteisten tuottajien rinnalle, esittää Närhinen.

Sote-uudistuksen valmistelu on jatkunut jo neljä vaalikautta. LPY:n mielestä uudistus on vihdoin toteutettava eikä siinä saa epäonnistua.

– Palveluntuottajien välinen reilu ja avoin kilpailu tehostaa niiden toimintaa sekä luo siten edellytyksiä laadun ja tuottavuuden parantumiselle. Toiminnan läpinäkyvyys sekä tuottajien ja palveluiden vertailtavuus ovat avainsanoja, kun kehitetään sote-alan toimintaympäristöä ja palvelumarkkinoita. Sote-uudistus luo mahdollisuuksia mutta edellyttää myös valmiuksia uudistua ja kehittää toimintatapoja sekä julkisella että yksityisellä sektorilla, toteaa Närhinen.

Toiminnanjohtaja Ismo Partanen, puh. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi

Puheenjohtaja Yrjö Närhinen, yrjo.narhinen@terveystalo.com