LPY: Anestesiaa vaativien hoitojen hankintakielto poistettava

Soten järjestämislaki estää hankkimasta anestesiassa tehtäviä hoitoja yksityiseltä sektorilta. Se heikentää merkittävästi hyvinvointialueiden mahdollisuuksia järjestää asukkaidensa tarvitsemia terveyspalveluita sekä purkaa hoitojonoja ja pienentää hoitovelkaa. Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) mielestä kyseinen kielto on poistettava pikaisesti.

Hyvinvointialueet eivät käytännössä voi hankkia yksityisen sektorin toimijoilta anestesiassa tehtäviä hoitoja. Syynä on sote-järjestämislain kirjaus, jonka mukaan tällaisia hoitoja voi hankkia vain terveydenhuollon yksiköistä, joissa on ympärivuorokautinen perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystys. Yksityisillä yrityksillä ei tällaisia toimipisteitä ole.

− Kielto rajoittaa palveluiden tarkoituksenmukaista järjestämistä sekä tehokasta tuottamista. Sen takia hyvinvointialueet eivät voi täydentää omaa toimintaansa ja hyödyntää yksityisen sektorin resursseja joustavasti anestesiassa tehtävien hoitojen toteuttamiseksi, LPY:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen sanoo.

Kieltoa on perusteltu potilasturvallisuudella, mutta LPY:n mielestä turvallisuudesta voidaan huolehtia muilla tavoin.

− Hyvinvointialue pystyy arvioimaan tapauskohtaisesti potilasturvallisuuteen liittyvät riskit. Anestesiaa vaativia hoitoja voitaisiin hankkia ns. pienen riskin potilaille, joita valtaosa potilaista on. Niitä voitaisiin tehdä toimipisteissä, jotka sijaitsevat kohtalaisen lähellä laissa mainittua yhteispäivystyssairaalaa, muistuttaa Partanen.

− Kyse olisi siis lähinnä kiireettömistä, päiväkirurgisista, lyhytjälkihoitoisista leikkauksista. Kokemuksesta tiedetään, että niissä syntyy erittäin harvoin tehohoitovalmiutta edellyttäviä komplikaatioita tai potilasvahinkoja, Partanen kertoo.

Sipilän hallitus antoi jo joulukuussa 2018 esityksen silloisen terveydenhuoltolain muutoksesta, jolla anestesiassa tehtävien hoitojen hankkimiskiellosta olisi luovuttu, mutta sen käsittely eduskunnassa raukesi hallituksen eroon. Marinin hallitus siirsi vanhassa laissa olleen kiellon sellaisenaan uuteen soten järjestämislakiin.

Partanen huomauttaa, että myös hyvinvointialueet omistavat sellaisia yksiköitä, joilla on kykyä ja kapasiteettia matalariskisiin pieniin leikkauksiin. Nekään eivät voi toteuttaa anestesiaa vaativia hoitoja, jos niillä ei ole yhteispäivystystä.

− Tässä puhutaan merkittävästä määrästä käyttämättä jäävää kapasiteettia. Asia täytyy korjata pikimmiten, sillä hoitojonot ja -velka näyttävät kasvavan edelleen koko ajan. Korjaus olisi toteutettavissa nopeasti, koska siitä on jo valmis lakiesitys Sipilän hallituksen kaudelta, Partanen muistuttaa.