LPY: Etävastaanotoissa hyödyntämätöntä potentiaalia

Terveyspalveluiden etäkäyttö on kasvanut koronapandemian aikana merkittävästi. Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) mielestä potentiaalia huomattavasti suurempaan kasvuun on olemassa.

− Terveydenhuollon etäpalveluiden hyödyntäminen lisääntyi korona-aikana pakon edessä. Palveluita tarvinneet havaitsivat, että usein riittävän avun saa etäpalveluna joustavasti ja nopeasti – ja pienemmin kustannuksin, toteaa LPY:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

LPY teetti syyskuussa Kantar Oy:llä yhdessä Suomen Yrittäjät ry:n ja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa laajan kansalaiskyselyn, johon vastasi 1 611 henkilöä. Siinä tiedusteltiin aikuisväestöltä terveydenhuollon etäpalveluiden käytöstä: kuinka paljon etäpalveluita on hyödynnetty ja aiotaanko niitä hyödyntää jatkossa.

Kyselytutkimuksen mukaan 18 prosenttia vastaajista oli käyttänyt julkisen sektorin tuottamia terveydenhuollon etäpalveluita ja 20 prosenttia yksityisen sektorin etäpalveluita. Asiantuntijat ovat jo vuosien ajan arvioineet, että perusterveydenhuollon asiakaskäynneistä 40−60 prosenttia voitaisiin hoitaa etänä.

− Etäpalveluilla voidaan parantaa sekä saatavuutta ja kustannustehokkuutta. Pääsääntöisesti etäpalvelut ovat edullisempia tuottaa ja aiheuttavat siten vähemmän kustannuksia sekä asiakkaalle että palveluiden järjestämisestä vastuulliselle julkiselle sektorille, kertoo Partanen.

− Kasvupotentiaalia etäpalveluilla on valtavasti. Korona-aikana kannusteena niiden käyttämiseen toimi ”pakko”. Ns. normaaliaikana kannattaa etäpalveluita kehittää edelleen ja ottaa käyttöön kannusteita niiden hyödyntämiseen, Partanen sanoo.

Hoitoonpääsyä parannettavissa etäpalveluilla

Yksityisellä sektorilla etävastaanoton hinta on nykyisin noin 30−40 euroa Kela-korvauksen (noin 10 euroa) jälkeen. Kyselytutkimuksen mukaan yli puolet (54 prosenttia) vastaajista käyttäisi yksityislääkärin etäpalveluita selvästi tai jossakin määrin mieluummin kuin julkisen sektorin perinteistä vastaanottoa, jos etäpalvelun saisi terveyskeskuksen asiakasmaksulla (noin 20 euroa).

− Yksityislääkärin etäpalveluna antaman hoidon Kela-korvauksen nostamisesta hyötyisivät sekä julkinen sektori rahoittajana että palveluiden tarvitsijat. Hoitojonot lyhenisivät murto-osalla perinteisen terveyskeskusvastaanoton kustannuksista ja kansalaiset pääsisivät tarvitsemansa hoidon piiriin nopeammin, esittää Partanen.