LPY: Hoitotakuun tavoite karannut käsistä

Koronakriisin takia lykättyjen ei-kiireellisten hoitojen jonot ovat kasvaneet keväästä lähtien. Hoitotakuulain mukaiset määräajat ovat ylittyneet selvästi useilla alueilla. Yksityisillä palveluntuottajilla olisi ollut ja on kapasiteettia auttaa kuntia ja kuntayhtymiä näiden jonojen purkamisessa ja hoitotakuun määräaikojen saavuttamisessa.

Koronapandemian toinen aalto on alkanut ja ensimmäisen aallon aikana syntyneet hoitojonot pitenevät edelleen. Esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) arvioi jo kesällä, että koronapandemian aikana syntyneiden hoitojonojen purkaminen voi kestää jopa vuosia ja jonot voivat vielä kasvaa syksyn aikana. Arvio jonojen kasvamisesta osoittautui oikeaksi. HUS:ssa oli heinäkuun lopussa jonossa runsaat 5 000 sellaista potilasta, jotka olivat jonottaneet yli kuusi kuukautta eli yli hoitotakuun määrittämän rajan. Elokuun lopussa heitä oli jo lähes 7 000. HUS:n ilmoituksen mukaan suurin syy jonojen kasvulle on ollut koronapandemia.

− Jo keväästä lähtien julkinen sektori olisi voinut tehdä tässä asiassa yhteistyötä yksityisten palveluntuottajien kanssa, kuten olemme useita kertoja ehdottaneet. Tilanne olisi nyt paljon valoisampi. Näin ei ole syystä tai toisesta haluttu toimia. Potilaita pidetään mieluummin jonoissa kuin käytetään yksityisen sektorin tarjoamia palveluita. Tarvittavat palvelut olisi pystytty hankkimaan yksityiseltä sektorilta usein jopa merkittävästi edullisemmin kuin omana työnä toteutettuna. Miksi yksityistä palvelutarjontaa ei hyödynnetä edes ylipitkien hoitojonojen purkamisessa? kysyy Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Kaikki kapasiteetti käyttöön

Koronapandemia on nyt kiihtymässä nopeasti. Julkinen sektori joutuu kevään tapaan valmistautumaan koronaan sairastuneiden hoitamiseen ja varaamaan resursseja tähän toimintaan. Kiireettömiä hoitoja aletaan taas lykätä, osin palvelujärjestelmän aloitteesta ja osin kansalaisten omien päätösten seurauksena. Näin hoitojonot kasvavat entisestään.

− Julkisen sektorin ensisijainen toimintatapa jonojen purkamisessa näyttää olevan se, että teetetään ylitöitä omalla henkilökunnalla tai palkataan lisää työntekijöitä. Yksityisiä palveluita käytetään ”tarvittaessa” – viimeisenä mahdollisena vaihtoehtona. Vaikka tilanne pahenee ja hoitojonot kasvavat koko ajan, tarvetta yksityisten tuottamille palveluille ei näytä olevan, Partanen ihmettelee.

− Eikö nyt olisi jo korkea aika hyödyntää myös yksityisiä palveluntuottajia, jotta hoitotakuun tavoitteet saavutettaisiin, Partanen kehottaa.