LPY: Jonojen purku otettava osaksi exit-strategiaa

Hallituksen exit-strategia koronarajoitusten purkamiseksi pyrkii palauttamaan suomalaisen yhteiskunnan koronapandemiaa edeltäneeseen tilaan. Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) toiminnanjohtaja Ismo Partanen muistuttaa, että Suomi ei ole normaalitilassa ennen kuin koronan seurauksena syntyneet hoitojonot on purettu.

Ismo Partasen mielestä hoitojonojen purkaminen täytyy sisällyttää osaksi exit-strategiaa.

– Julkisuudessa keskustellaan nyt rokotekattavuudesta, kauppojen, ravintoloiden ja tapahtumien rajoitusten poistamisen aikatauluista, matkustamisen avaamisesta sekä yritysten tukemisesta. Kaikki nämä ovat tärkeitä asioita, mutta myös hoitojonojen purkamisesta pitää tehdä selkeä toteuttamissuunnitelma, Partanen vaatii.

Koronapandemian aikana hoitojonot ovat pidentyneet sen takia, että kiireettömiä hoitoja on jouduttu siirtämään. Näin on saatu kapasiteettia koronapotilaiden hoitamiseen ja pystytty varautumaan pandemian pahentumiseen. Myös ihmiset itse ovat peruneet hoitoaikoja välttääkseen lähikontakteja.

Tämän seurauksena on syntynyt diagnosointi- ja hoitoviiveitä, jotka alkavat olla merkittävä kansanterveydellinen ongelma. Hoidon viivästyminen voi johtaa vakaviin akuutteihin komplikaatioihin tai terveysongelmien pahenemiseen.

– Asiantuntija-arvioiden mukaan hoitojonojen purku voi kestää jopa vuosia, jos se toteutetaan pelkästään julkisen sektorin resurssein. Siksi jonoja täytyy ryhtyä purkamaan julkisen ja yksityisen terveydenhuollon yhteistyönä. Nyt kannattaa ottaa mahdollisimman tehokkaasti käyttöön kaikki olemassa oleva kapasiteetti, Partanen sanoo.

Rahasta jonojen purkaminen ei Partasen mukaan ole kiinni, sillä valtio on korvannut kunnille koronasta aiheutuneita kustannuksia summilla, jotka ovat suurempia kuin mitä kulut ovat todellisuudessa olleet. Jatkossakin kunnille on luvattu korvata koronasta aiheutuvat kustannukset täysimääräisinä. Tätä valtion lupaamaa rahoitusta ei pitäisi nyt pantata.

– Yhteistyötä yritysten kanssa tarvitaan, koska julkisella terveydenhuollolla ei ole riittävästi kapasiteettia jonojen nopeaan purkamiseen. Siis henkilökuntaa, tiloja ja laitteita. Yksityisellä sektorilla tarjolla olevia resursseja olisi voitu hyödyntää jo viime vuonna, koska koronapandemiasta aiheutuva hoitojonojen kasvaminen pystyttiin ennustamaan. Silloin kuitenkin luotettiin liikaa julkisen terveydenhuollon kaikkivoipaisuuteen. Nyt viimeistään täytyy ryhtyä urakoimaan yhdessä, Partanen kannustaa.