LPY kannattaa riippumatonta koronaselvitystä

Suomen Yrittäjät esitti 2.5.2022 tiedotteessaan, että valtioneuvosto tilaisi riippumattoman selvityksen koronarajoituksista ja johtamisesta koronan aikana. Lääkäripalveluyritykset ry (LPY) kannattaa Yrittäjien ehdotusta ja esittää, että samalla arvioidaan koronakriisin hoidon toteutus kokonaisuudessaan.

LPY:n mielestä riippumattoman tahon on arvioitava myös sitä, kuinka tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisella tavalla koronatoimet toteutettiin.

− Koronapandemian hoidossa on ollut paljon parantamisen varaa. Esimerkiksi yksityisen terveydenhuollon kapasiteettia hyödynnettiin siinä todella vähän, LPY:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen muistuttaa.

− Koronatestaukset, jäljittäminen ja rokotukset olisi voitu toteuttaa tehokkaammin ja nopeammin hyödyntämällä yksityisen terveydenhuollon osaamista ja kapasiteettia. Julkisen terveydenhuollon hoitovelan kasvua koronan seurauksena olisi voitu hillitä merkittävästi ohjaamalla kiireetöntä hoitoa tarvitsevia potilaita yksityiseltä sektorilta hankittavien palveluiden piiriin, Partanen kertoo.

Tehdyistä virheistä otettava opiksi

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), joka on ollut yksi koronaprosessin keskeisistä toimijoista, julkaisi hiljattain selvityksen COVID-19-pandemian hallinta ja johtaminen Suomessa. Raportin mukaan siinä on otettu tarkastelun kohteeksi koko suomalainen terveysjärjestelmä kansallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla.

− Valitettavasti THL:n raportissa kuvataan vain osa suomalaisesta terveyspalvelujärjestelmästä. Yksityisen terveydenhuollon roolin kuvaus puuttuu raportista kokonaan, huomauttaa Partanen.

Yksikään THL:n raporttiin haastatelluista ei edusta yksityistä terveydenhuoltoa.

− Miksi raportissa ei arvioida lainkaan, millainen kapasiteetti yksityisellä sektorilla olisi ollut auttaa kriisin hoidossa? Miksi yksityistä sektoria hyödynnettiin niin vähän? Miten tämä hidasti kriisin hoitoa ja lisäsi aiheutuneita terveyshaittoja? Partanen kysyy.

Koronan jälkeen tulee mitä todennäköisimmin uusia pandemioita.

− Riippumattomalta taholta kannattaa tilata selvitys koronapandemian hoidosta kokonaisuudessaan. Sen pohjalta voidaan arvioida, missä onnistuttiin ja mitä pitää jatkossa tehdä toisin. Tämä mahdollistaa virheistä ja onnistumisista opiksi ottamisen sekä paremman varautumisen uusien pandemioiden kohtaamiseen, toteaa Partanen.