LPY: Koronarokotukset korvattava täysimääräisesti

Valtioneuvosto on linjannut neuvottelussaan 27.1.2021, että yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajat otetaan mukaan koronarokotuksiin. Lääkäripalveluyritykset ry (LPY) pitää tehtyä linjausta hyvänä. Tällä päätöksellä varmistetaan, että kansalaisten ei tarvitse odottaa rokottamista, kunhan rokotteita saadaan Suomeen riittävästi. Yhdistys edellyttää, että myös yksityisille palveluntuottajille maksetaan rokottamisesta täysi korvaus, kuten julkisillekin toimijoille.

Kansalaisen kannalta valtioneuvoston linjaus tarkoittaa sitä, että hän voi hakeutua rokotettavaksi myös yksityiselle palveluntuottajalle maksutta. Valtio korvaa rokottamisen kustannukset rokotuksen antaneelle palveluntuottajalle Kelan kautta. Eduskunta päättää korvauksen suuruudesta.

− Yksityisen terveydenhuollon kytkeminen osaksi rokotuskampanjaa on viisas ratkaisu. Koronakriisin voittamiseksi pitää nyt hyödyntää kaikki käytettävissä olevat resurssit mahdollisimman tehokkaasti, kommentoi tehtyä linjausta LPY:n hallituksen puheenjohtaja Ilpo Tolonen.

Valtioneuvoston linjauksen mukaisesti valtio vastaa rokotehankinnoista ja kunnat järjestämisvastuulleen kuuluvasta rokotteiden jakelusta. Hallituksen esitys yksityisen sektorin koronarokottamisen korvaamisesta annetaan eduskunnalle helmikuussa.

LPY edellyttää, että koronarokotukset korvataan yksityisille terveyspalveluntuottajille täysimääräisesti.

− Suomessa on nyt rokotettu julkisessa terveydenhuollossa runsaat 125 000 ihmistä. Saatujen kokemusten perusteella pitäisi olla helppoa arvioida yksittäisestä rokotuksesta aiheutuvat kustannukset eli päättää täysimääräisen korvauksen tasosta, sanoo Tolonen.