LPY: Mahdollisuus aukesi oikealle sote-uudistukselle

Sote-lain kaatuminen perustuslakivaliokunnan käsittelyssä antaa uusia mahdollisuuksia kestävän uudistuksen tekemiseen. Vaalit tarjoavat oivan mahdollisuuden laajaan ja avoimeen keskusteluun, jolloin uudelle järjestelmälle on mahdollista saada myös kansalaisten tuki.

− Tilaisuutta ei saa hukata. Perustuslailliset esteet on raivattava, mutta enää ei saa pitäytyä hallinnolliseen kädenvääntöön. Näin käy, jos nyt juututaan perustuslakivaliokunnan ja asiantuntijoiden hylkäämien sote-mallien hiomiseen. Puolueiden pitää uskaltaa kertoa äänestäjille omat sote-uudistukseen liittyvät tavoitteensa, Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) puheenjohtaja Kari Varkila sanoo.

LPY korostaa, että uudistuksen loppuun vieminen on yksi seuraavan hallituksen tärkeimmistä tehtävistä. Uutta ratkaisua haettaessa on lähdettävä asiakkaiden tarpeista. Perusterveydenhuollon pitkiksi venyneet jonot ovat häpeällisiä. Yksityinen terveydenhuolto on tunnetusti asiakaslähtöistä ja siellä olevaa osaamista pitäisi nyt hyödyntää uuden sote-järjestelmän toiminnan suunnittelussa.

− Uudistus on tehtävä kiinnittämällä samalla huomiota sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustehokkuuteen. Uuden järjestelmän on yllettävä haluttuihin ja nykyistä parempiin tuotoksiin nykyresursseilla. Vain näin voidaan kestävyysvajetta hallita, Varkila sanoo.

− Palvelutason parantaminen ja ikääntyminen muodostavat yhtälön, jota ei voi ratkaista kuin kustannustehokkuutta parantamalla. Kilpailu on ainoa keino pakottaa palveluntuottajat koko ajan etsimään entistä asiakasystävällisempiä ja samalla tehokkaampia ratkaisuja.

Kilpailu toimii LPY:n mielestä parhaiten, kun asiakkaalle annetaan aito ja tasavertainen mahdollisuus valita palvelujensa tuottaja. Tällainen järjestelmä vallitsee jo lähes kaikkialla Euroopassa.

− Lähtökohtana valinnanvapaus on jo osoittanut toimivuutensa. Meillä on Suomessa mahdollisuus ottaa opiksi muiden järjestelmien puutteellisuuksista ja rakentaa tänne Euroopan toimivin valinnanvapausjärjestelmä, Varkila sanoo.

Lisätietoja:

Lääkäripalveluyritykset ry (LPY)