LPY: Palvelusetelit jo nyt käytettävissä

Nykyinen lainsäädäntö tarjoaa kunnille useita mahdollisuuksia kehittää toimintaansa palveluiden saatavuuden ja laadun sekä kustannustehokkuuden parantamiseksi.  Esimerkiksi jo käytettävissä olevat palvelusetelit ovat hyvä työkalu palveluiden saatavuuden parantamiseksi.

Kevään eduskuntavaalikampanjoinnin aikana puolueet ovat esittäneet erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen malleja. Nykytilanteessa on vaarana, että mitään konkreettista ei tapahdu useaan vuoteen vaan jäädään odottelemaan esitystä soten hallintorakenteesta. Ensin odotellaan uuden sote-uudistuksen valmistelun käynnistymistä. Sen jälkeen odotellaan, millaisia suuntaviivoja ja lainsäädäntöä valmistelun tuloksena tulee.

− Tämä olisi suuri virhe. Emme saa jäädä tuleen makaamaan, vaan palveluiden kehittämistä on jatkettava nykyisten säännösten pohjalta niin kauan kuin sotea taas valmistellaan. Kaikkea uudistamistyötä ei saa laittaa nyt jäihin, sanoo Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) puheenjohtaja Yrjö Närhinen.

Pelottavin tulevaisuudennäkymä Närhisen mielestä on se, että valmistelu jatkuu taas vuosikausia eikä kukaan saa tai voi tehdä mitään uutta. Maailma muuttuu nopeasti ja muutokseen on reagoitava. Kaiken kehittämisen ei tarvitse olla suurta. Meillä on oltava kykyä ottaa myös pieniä askelia.

Närhisen mukaan koko sote-toimiala on vuosikausia ollut tilanteessa, jossa kukaan ei tiedä, mihin suuntaan sitä ollaan viemässä. Järjestelmä on lamaantunut, kun toiminnan raameista ei ole varmuutta. Tähän meillä ei ole enää varaa. Yksityisten terveyspalvelualan toimijoiden kannalta tilanne on se, että niiden on vaikea tehdä tuotekehitystä ja investointipäätöksiä, kun ei tiedetä, mihin ollaan menossa.

LPY:n varapuheenjohtaja Tiina Tolvanen arvioi, että esitys uudesta sote-lainsäädännöstä valmistuu aikaisintaan vuonna 2022. Sitä odotellessa kunnilla on edelleen palveluiden järjestämis- ja kehittämisvastuu.

− Nykyinen lainsäädäntö tarjoaa kunnille useita mahdollisuuksia kehittää toimintaansa ja pyrkiä sote-uudistuksen tavoitteisiin palveluiden saatavuuden ja laadun sekä kustannustehokkuuden parantamiseksi.  Niitä on nyt käytettävä. Esimerkiksi palvelusetelit ovat yksi hyvä ja lähes käyttämätön työkalu palveluiden saatavuuden parantamiseksi. Terveyspalveluissa kannattaa hyödyntää palveluseteleitä nykyistä huomattavasti laajemmin, esittää Tolvanen.

Lääkäripalveluyritykset ry, Ismo Partanen, puh. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi

Twitterissä: @LPYry ja @ismo_partanen