LPY: Sairaanhoitovakuutuksen korvaustasoa nostettava

Lääkärinpalkkioiden korvaukset ovat vain pieni murto-­‐osa sairausvakuutuksen kokonaiskorvauksista.

Sairausvakuutuksella korvataan pääosin lääke-­ ja matkakuluja. Sairausvakuutuskorvausten suurimmat menoerät ovat lääkekulujen korvaukset (1240 miljoonaa euroa) ja matkakorvaukset (230 miljoonaa euroa). Vuonna 2009 lääkärinpalkkioita korvattiin sairaanhoitovakuutuksen kautta 74 miljoonalla eurolla sekä tutkimuksia ja hoitoja 71 miljoonalla eurolla.
- Sairausvakuutus on nimensä mukaisesti vakuutus. Sen kautta maksetut korvaukset ovat vakuutuskorvauksia asiakkaille. Ne eivät ole mitään yritystukea, vaikka usein niin väärin ymmärretäänkin. Sairausvakuutus kuuluu ns. pakkovakuutusten sarjaan, kuten pakollinen liikennevakuutuskin. Joskin vakuutusmaksun kerääminen ja erityisesti korvausperusteet eroavat merkittävästi, muistuttaa Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Kansaneläkelaitoksen yksityisen terveydenhuollon asiakkaalle maksama sairaanhoitovakuutuskorvaus rinnastetaan virheellisesti verorahoitteiseen yritystukeen.
- Ovatko sairausvakuutuksen kautta maksettavat lääkekorvaukset yritystukea lääketeollisuudelle ja matkakorvaukset vastaavasti yritystukea taksiyrityksille? Samalla logiikalla asumistuki olisi yritystukea vuokranantajille ja toimeentulotuki yritystukea vähittäiskaupoille sekä opintotuki yritystukea esimerkiksi kirjakaupoille, huomauttaa Ismo Partanen.

Sairaanhoitovakuutusjärjestelmän kautta on haluttu turvata kansalaisille mahdollisuus käyttää yksityisiä terveyspalveluja. Sairaanhoitovakuutuksen korvaustasoa ei ole tarkistettu 22 vuoteen, joten korvaukset ovat jääneet jälkeen kustannusten noususta ja todellisesta hintatasosta. Keskimääräinen korvaustaso on nykyisin alle 25 prosenttia. Sairausvakuutuskorvattavien yksityisten terveyspalveluiden omavastuuosuus onkin siten peräti 75 prosenttia. Valtio osallistuu Kelan kautta maksettavan sairaanhoitovakuutuksen rahoittamiseen 50 prosentilla vakuutettujen maksuosuuden ollessa toiset 50 prosenttia.
- Julkistalouden näkökulmasta sairaanhoitovakuutus on erittäin kustannustehokas järjestelmä. Verorahoituksen osuus on vain noin 12,5 prosenttia, kun se julkisen sektorin tuottamista terveyspalveluista on keskimäärin noin 90 prosenttia, kertoo Ismo Partanen

Sairaanhoitovakuutuksen korvaustason nostaminen vähintään 40 prosenttiin tulisi Lääkäripalveluyritykset ry:n mukaan ehdottomasti ottaa seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan.

Toiminnanjohtaja Ismo Partanen, puh. 040 518 5799, ismo.partanen(o)lpy.fi Lääkäripalveluyritykset ry