LPY: Soten uusi siirtymäaika käytettävä hyödyksi

Pääministeri Juha Sipilä antaa tänään pääministerin ilmoituksen eduskunnalle sote- ja maakuntauudistuksen alkamisen siirtymisestä vuodella eteenpäin. Näin uudistuksen valmistelijat myös kunnissa ja alueilla saavat lisäaikaa välttämättömien muutosten toteuttamiseen. Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) mielestä siirtymäaika on käytettävä täysimääräisesti hyödyksi.

– Hallituksen kaavailema sote-uudistuksen aikataulu tiedettiin erittäin kireäksi. Uudessakaan aikataulussa ei ole yhtään löysää, kun tiedetään tähän vuosisadan uudistukseen liittyvät haasteet. Nyt ei kannata pudottaa hanskoja tiskiin ja jäädä odottamaan uuden lainsäädännön yksityiskohtien valmistumista. Jo nykyisen lainsäädännön puitteissa voidaan tehdä ja uudistaa paljon, sanoo Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Vaikka useissa maakunnissa ja alueilla valmistelu on edennyt hyvin ja niissä vallitsee tekemisen meininki, on vielä paljon tehtävää ennen kuin uuteen palvelujärjestelmään voidaan siirtyä. Sote-uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää merkittävää tuottavuuden parantamista koko palvelujärjestelmässä.

– Palvelujärjestelmän tuottavuutta voidaan parantaa jo voimassa olevan lainsäädännön aikana. Yksi keskeinen keino on palveluntuottajien välisen kilpailun lisääminen. Suurin hyöty saadaan, jos myös julkisen sektorin oma palvelutuotanto alistetaan kilpailulle, esittää Partanen.

Palvelusetelit laajasti käyttöön

Sote-uudistuksen keskeisenä tavoitteena on ollut parantaa etenkin peruspalveluiden saatavuutta.

– Palvelusetelijärjestelmät ja ostopalvelut ovat keinoja lisätä yksityisen sektorin hyödyntämistä sote-palveluiden tuotannossa. Niitä oikein käyttämällä voidaan parantaa palveluiden saatavuutta ja samalla lisätä kansalaisten valinnanmahdollisuuksia, Partanen toteaa.

Tuotteistaminen ja kustannuslaskenta kuntoon

Palveluseteleiden ja ostopalveluiden hyödyntäminen peruspalveluissa edellyttää sitä, että kunnat ja kuntayhtymät tietävät oman vastaavan palvelutuotantonsa kustannukset. Vain silloin ne pystyvät asettamaan palveluseteleiden arvon oikealle tasolle.

– Kunnissa ja kuntayhtymissä pitää nyt resursoida oman palvelutuotannon tuotteistamiseen ja kustannuslaskentaan, haasteita on erityisesti peruspalveluissa. Näiden perusasioiden on oltava kunnossa, kun alueilla uuden sote-järjestelmän aikana valmistellaan ja päätetään palvelustrategioista ja julkisen sektorin palvelulupauksista sekä määritellään kapitaatiokorvausten taso ja asiakasseteleiden arvot, muistuttaa Partanen.