LPY toivoo realismia vaalilupauksiin

Puolueet ovat julkaisseet aluevaalitavoitteensa. Ne sisältävät kannatettavia esityksiä hoito- ja kuntoutustakuun antamisesta sekä lupauksia hoitoonpääsyn, hoivan laadun ja työolojen parantamisesta. Lääkäripalveluyritykset ry (LPY) toivoo kuitenkin realismia puolueiden vaalilupauksiin.

Suomen historian ensimmäisissä aluevaaleissa 23.1.2022 valitaan valtuustot hyvinvointialueille, joille sote- ja pelastuspalveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä jo vuoden 2023 alusta. Tilanne on uusi sekä äänestäjille, ehdokkaille että puolueille.

− Olisi suotavaa, että puolueet ja niiden asettamat ehdokkaat säilyttäisivät vaalityössään realismin tajunsa. Epärealistiset vaalilupaukset tuottavat äänestäjille vain pettymyksiä. Se on omiaan lisäämään kansalaisten epäluottamusta politiikkaan ja puolueisiin, pohtii LPY:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Uuden hallintotason suunnittelussa ja rakentamisessa on valtava työ. Siinä hyvinvointialueilla kulunee koko ensimmäinen vaalikausi 2022–2026.

− Merkittäviä tuloksia soten keskeisten tavoitteiden saavuttamiseksi tuskin ehtii syntyä ensimmäisellä vaalikaudella, arvioi Partanen.

Valtiovarainministeriön arvioiden mukaan sote-uudistuksen toteuttamiseen tarvitaan koko 2020-luvun ajan enemmän rahoitusta kuin sote-palveluiden järjestämiseen olisi kulunut ilman sote-uudistusta.

− Tämä ei sinänsä ole huolestuttavaa, jos rahat käytetään rakenteellisiin ja toiminnallisiin uudistuksiin, jotka mahdollistavat merkittävän tuottavuuden parantamisen myöhemmin, esimerkiksi vuodesta 2030 eteenpäin. Silloin sote-uudistus on tulevaisuusinvestointi, joka maksaa itsensä takaisin, Partanen toteaa.

Ensimmäiset aluevaltuustot ovat ratkaisevassa roolissa sote-uudistuksen toteuttamisessa. Ne tekevät päätöksiä, jotka vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen. Tällaisia päätöksiä ovat muun muassa palvelustrategiasta päättäminen ja siihen sisältyvän palvelulupauksen antaminen.

− Hyvällä ehdokkaalla on oltava selkeä näkemys siitä, kuinka sote-uudistus pitää toteuttaa ja missä aikataulussa se on mahdollista. Äänestäjien kannattaa vaalikentillä kysyä ehdokkailta, miten ja millä aikataululla heidän antamansa lupaukset on mahdollista saavuttaa, Partanen ehdottaa.