LPY tukee Yrittäjien sote-mallia

Suomen Yrittäjät julkaisi viikko sitten kokonaisvaltaisen ehdotuksen sote-maakuntamalliksi. Se valmistui vain kaksi kuukautta sen jälkeen, kun hallitus pääsi sopuun sote-valmistelun jatkamisesta.

Mallin valmisteluun osallistui suuri joukko järjestön luottamushenkilöitä ja yrityselämän asiantuntijoita.

– Malliesitys kävi kommenttikierroksella tammikuussa, minkä jälkeen valmistui hyvinkin edistyksellinen sote-maakuntamalli. Se on käypä suunnannäyttäjä jatkovalmistelulle, kertoo toiminnanjohtaja Ismo Partanen Lääkäripalveluyritykset ry:stä (LPY).

Mallin keskiössä on asiakas, jolla on mahdollisuus vapaasti valita oma palveluntuottajansa. Peruspalveluissa asiakas päättää itse, mistä palvelun hankkii, ja palveluntuottajat on valittu hyväksymismenettelyllä. Tällöin luovuttaisiin raskaasta kilpailutusmenettelystä.

– Yrittäjien mallissa jokainen laatukriteerit täyttävä toimija pääsee perusterveydenhuollon palveluntuottajaksi. Tämän tuottajan tehtävänä on myös auttaa asiakasta mahdollisten jatkohoitojen toteuttajan valinnassa. Jatkohoitojen valinnanvapaus voidaan järjestää palvelusetelimallilla. Yrittäjien mallissa on myös selkeät ehdotukset rahoituksen organisoimiseksi. Tämä on ensimmäinen laaja ja kattava ehdotus, johon kannattaa tutustua, esittää Partanen.

LPY uskoo, että valinnanvapauden myötä lisääntyvän asiakasohjauksen ja tuottajien välisen kilpailun kautta saavutetaan sote-uudistuksen keskeiset tavoitteet. Näitä ovat palveluiden saatavuuden parantaminen, oikeudenmukaisuuden lisääntyminen ja julkisen sektorin kestävyysvajeen umpeen kurominen. Jotta edellä mainitut tavoitteet saavutetaan käytännössä, on sote-palveluiden tuottavuutta parannettava merkittävästi.

Lääkäripalveluyritykset ry Ismo Partanen, puh. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi