LPY:n Partanen: Odotetaanko rakenteellisilta uudistuksilta liian paljon?

“Uskallan väittää, että julkisella sektorilla käytetään sote-palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen vuonna 2019 vähintäänkin yhtä paljon rahaa kuin tänä vuonna – todennäköisesti huomattavasti enemmän”, arvioi Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Sote-sektoreille asetetut miljardiluokan tavoitteet kestävyysvajeen umpeen kuromisen ja julkisen talouden vakauttamisen osalta voivat olla Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partasen mielestä epärealistisia. Uuden sote-palvelurakenteen toteuttaminen ei tapahdu nopeasti ja sen rakentaminen myös maksaa.

– Hallitus odottaa erityisen paljon rakenteellisilta uudistuksilta. Tavoitteet ovat sinänsä erittäin kannatettavia, mutta ovatko ne realistisia? Yli puolet kolmen miljardin euron säästöistä, joita tavoitellaan kunta- ja aluehallinnon uudistamisen sekä sote-rakenneuudistuksen osalta, odotetaan saatavan juuri sote-palvelurakenneuudistuksen toteuttamisen myötä.

Hallitusohjelmassa esitetyllä uudella sote-hallintorakenteella ja sen toteuttamiseen liittyvillä toimenpiteillä kyseisen tavoitteen saavuttaminen tuntuu Partasen mukaan erittäin epätodennäköiseltä.

– Sote-uudistuksen toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat saavutettavissa vain ja ainoastaan palvelujärjestelmän tuottavuutta merkittävästi parantamalla. On syytä muistaa, että sote-uudistuksella tavoitellaan sekä palveluiden saatavuuden, laadun ja vaikuttavuuden parantamista että osaltaan myös kestävyysvajeen umpeen kuromista.

Hallituksen esitys sote-palvelurakenteeksi ei sisällä riittävästi kannusteita nykyisen järjestelmän tuottavuuden parantamiseen. Alueellisiin järjestäjä-tuottajaorganisaatioihin tukeutuva hallintomalli on omiaan synnyttämään monopolistisia tuotantorakenteita.

– Palveluntuottajien välisen kilpailun ja asiakasohjauksen hyödyntäminen parantavat tuottavuutta myös sote-aloilla. Esitämme, että hallitus kirjaa toimenpideohjelmaansa yksityiskohtaisemmin sen, miten se aikoo edistää markkinoiden toimintaa ja vapaata kilpailua, joita Sipilan hallitusohjelman kirjausten mukaan myös tavoitellaan.

Sipilän hallituksen strategisen hallitusohjelman yksilöidyt toimenpidesuunnitelmat julkaistaneen vasta hallituksen budjettiriihen yhteydessä elokuun lopussa.

Ismo Partanen on mukana tänään 13.7. Huittisissa SuomiAreenan keskustelussa: Sote-soppa porisee – säilyvätkö lähipalvelut?

toiminnanjohtaja Ismo Partanen, p. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi