LPY:n Partanen: Sote ei synny kylttejä vaihtamalla

Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) toiminnanjohtaja Ismo Partasen mielestä todellinen sote-uudistus ei synny vaihdetaan nimikyltit katolle -asenteella. Hän alusti paneelikeskusteluja Uudistuva sote -tilaisuudessa Oulussa 23.11.2021. Sen järjestivät Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät ja Oulun kauppakamari.

Ismo Partasen mukaan sote-uudistuksen tavoitteet voidaan saavuttaa vain parantamalla koko palvelujärjestelmän tuottavuutta merkittävästi.

− Kaikilla hyvinvointialueilla on nyt aito mahdollisuus rakentaa uutta ja samalla purkaa toimimatonta vanhaa. Sote-uudistus ei saa olla vain kylttien vaihtamista sairaaloiden ja terveyskeskusten katoille. Pelkkä hallintomallin uudistaminen ei yksinkertaisesti riitä, Partanen muistutti.

− Hallintorakenteiden lisäksi sotessa on uskallettava muuttaa myös nykyisiä palveluprosesseja ja perinteisiä toimintamalleja. Uuden teknologian laajamittainen hyödyntäminen ja palvelumarkkinoiden kehittäminen ovat hyviä keinoja soten tavoitteiden saavuttamiseen. Tuottajien välisen kilpailun lisääminen kannustaa niitä entistä parempiin suorituksiin. Tämä kaikki koituu kansalaisten hyödyksi parempina palveluina, Partanen kertoi.

Partasen mielestä hyvinvointialueen tärkein asiakirja talousarvion lisäksi on palvelustrategia. Siihen on sisällytettävä realistinen palvelulupaus, jossa kuvataan, mitä palveluita alueen asukkaille järjestetään ja missä laajuudessa. Tästä strategiasta päättävät ensi tammikuun aluevaaleissa valittavat valtuutetut.

− En suosittele, että väliaikaishallinnot tekevät palvelustrategian kovin valmiiksi ennen aluevaltuustojen toimikauden alkua. Kyllä valtuutettujen on päästävä valmistelemaan strategiaa, jonka toteuttamista he vaalikauden ohjaavat ja jonka onnistumisesta kantavat viime kädessä vastuun, Partanen sanoi.

”Pimeän pullon ostajat” historiaan

Partasen mukaan sote-palveluista erityisesti terveyspalveluita hankitaan yksityisiltä tuottajilta pääsääntöisesti viime tingassa. Sitä ennen on pyritty käyttämään kaikki muut mahdolliset keinot: lisähenkilöstön palkkaaminen, ylityöt, työvoiman vuokraaminen sekä sisäiset henkilöstö- ja asiakassiirrot.

− Tällainen toimintatapa kuvaa julkiselle sektorille pesiytynyttä ”pimeän pullon ostamisen” kulttuuria. Toivon, että hyvinvointialueet eivät jatka samalla tyylillä, Partanen esitti.

Strategisten suunnitelmien puuttuminen johtaa helposti lyhytjänteiseen toimintaan.

− Siksi hyvinvointialueen palvelustrategiaan täytyy sisällyttää kirjaukset toteutettavasta hankintapolitiikasta sekä palvelumarkkinoiden ja monituottajuuden kehittämisestä. Nämä kaikki ovat tärkeitä strategisia valintoja, Partanen painotti.