LPY:n Partanen SuomiAreenassa: Soten tavoitteet ja keinot pidettävä erillään

Sote-uudistuksen toimeenpano olisi helpompaa, jos uudistuksen tavoitteet ja keinot pystytään pitämään toisistaan erillään, sanoi Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) toiminnanjohtaja Ismo Partanen Porin SuomiAreenassa.

− Keinoja voidaan muokata tarpeen mukaan. Keskeiset tavoitteet ovat pysyvämpiä, Ismo Partanen sanoi.

Partanen on tyytyväinen siihen, että sote-uudistuksen hallinnollisesta ratkaisusta saatiin viime vaalikaudella tehdyksi päätös ja järjestämisvastuun turvallinen siirtäminen hyvinvointialueille onnistui.

− Tässä vaiheessa uudistus on pääosin hallinnollinen. Varsinainen palveluiden kehittäminen ja toiminnan tehostaminen on vasta alkamassa. Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman linjausten myötä syntyy hyvät mahdollisuudet sotelle asetettujen tavoitteiden saavuttamiselle sekä huolestuttavan pitkiksi kasvaneiden hoitojonojen purkamiselle, hän arvioi sote-uudistuksen tilannetta.

Edellinen hallitus pyrki vähentämään yksityisen ja julkisen terveydenhuollon välistä yhteistyötä palveluiden tuottamisessa. Tämä oli Partasen mukaan suuri virhe tilanteessa, jossa kaikki käytettävissä olevat resurssit olisi pitänyt hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti.

− Orpon hallituksen tavoitteena on terveyspalveluiden saatavuuden parantaminen purkamalla monituottajuuden esteitä. Yksityistä sektoria voidaan hyödyntää tehokkaammin muun muassa korottamalla ja kehittämällä Kela-korvausta, lisäämällä ja yhtenäistämällä palvelusetelien käyttöä sekä tehostamalla hoitotakuun toteutumisen valvontaa, Partanen kertoi.

Tavoitteeksi kansallinen yksimielisyys

Haasteena Partasen mukaan on se, että sote-uudistuksen käytännön toteuttamistavasta ja terveydenhuollon kehittämisestä ei ole vieläkään päästy yksimielisyyteen.

− En tarkoita sitä, että kritiikkiä ei saisi esittää, päinvastoin! Kritiikkiä saa ja pitääkin esittää ja sitä pitää kuunnella tarkalla korvalla. Toisaalta, kun jotakin on päätetty, olisi hyvä laittaa se myös toimeen. Sote-palveluiden kuntoon saattaminen on hyvinvointiyhteiskuntamme kohtalonkysymys, hän totesi.

Partanen muistutti, että sote-uudistuksen tarpeesta ja keskeisistä tavoitteista on vallinnut laaja yksimielisyys jo usean vaalikauden ajan. Erimielisyyttä on ollut vain joistakin toteuttamiskeinoista.

− Hankaluutena tässä on se, että moni sekoittaa uudistuksen tavoitteet ja keinot keskenään. Kansallinen yksimielisyys olisi helpompi saavuttaa, jos nämä käsitteet pystytään erottamaan toisistaan. Tavoitteita ei saa muuttaa kevein perustein eikä muuttamiseen sotessa ole tarvettakaan. Keinot määrittelee kukin hallitus vuorollaan ja muokkaa niitä tarpeen mukaan, sanoi Partanen.