LPY:n Partanen: Tuottavuuden parantaminen kehysriihen teemaksi

Hallituksen kehysriihessä 15.−16.4.2024 etsitään ratkaisuja valtion huolestuttavan velkaantumisvauhdin taittamiseen. Se edellyttää sekä menojen leikkaamista että verojen korottamista. Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) mielestä kehysriihessä on etsittävä keinoja julkisen sektorin tuottavuuden parantamiseksi.

− Yksi liian vähän esillä ollut keino valtiontalouden tasapainottamiseen on tuottavuuden parantaminen kaikessa julkisen sektorin toiminnassa. Esimerkiksi pelkästään sote-järjestelmän tuottavuuden parantaminen 5 prosentilla tarkoittaisi noin 1,25 miljardia euroa vuodessa, kertoo LPY:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

LPY on esittänyt koko sote-valmistelun ajan useita ratkaisuja, joilla palvelujärjestelmän tuottavuutta voidaan parantaa ja luoda kannusteita julkisen sektorin toiminnan tehokkuuden lisäämiseksi.

− Jotta selviydymme soten tämän päivän ja tulevaisuuden haasteista, on käytettävissä olevalla rahoituksella saatava enemmän palveluita ja vaikuttavuutta kuin nyt, Partanen toteaa.

LPY on viestinyt kehysriihen valmistelijoille ja neuvottelijoille muun muassa norminpurkuehdotuksista sekä hankintatoimen tehostamisesta ja palveluntuottajien välisen kilpailun lisäämisestä.

− Soten järjestämislaissa turhaan rajoitetaan hyvinvointialueiden mahdollisuuksia hankkia palveluita yksityiseltä sektorilta ja ohjataan sitä, millä tavalla yksityiset toimijat organisoivat palvelutuotantoaan. Terveydenhuoltolaissa kielletään hyvinvointialueita hankkimasta anestesiassa tehtäviä toimenpiteitä yksityisiltä palveluntuottajilta, luettelee Partanen esimerkkejä.

− Hyvinvointialueiden on mahdollista järjestää samalla rahalla enemmän palveluita, jos niille luodaan siihen riittävät kannusteet. Silloin ne voivat karsimisen asemesta keskittyä palveluiden saatavuuden parantamiseen, sanoo Partanen.