Sairausvakuutuskorvausten alasajo sote-sirkuksen pohjanoteeraus

Hallitus on suunnitellut leikkaavansa yksityisellä lääkärillä ja hammaslääkärillä käynnin kustannuksia korvaavaa Kela-rahoitusta 78 miljoonaa euroa. Vuonna 2013 yksityisistä lääkärikuluista maksettiin kansalaisille korvauksia 73,4 miljoonaa euroa, ja hammaslääkäripalkkioista 114,3 miljoonaa euroa. Hammaslääkäripalkkioiden korvauksista leikattiin viime hallituksen toimesta vielä tämän jälkeenkin. Vuoden 2016 budjettiesitysehdotuksessa yksityiset lääkäripalkkiokorvaukset ovat enää 35 miljoonaa ja hammaslääkäripalkkiokorvaukset 56 miljoonaa euroa.

Seuraukset suomalaisten terveydenhuollolle ovat synkät.

Kustannustehokkuudesta luovutaan

Vuonna 2013 Kela-korvattavia yksityislääkärikäyntejä tehtiin 3,7 miljoonaa kappaletta. Tämä maksoi yhteiskunnalle 0,4 prosenttia kaikista Suomen terveydenhuollon menoista. Julkisten terveyskeskusten lääkärikäyntejä oli 6,8 miljoonaa kappaletta. Verorahoituksella tuetaan terveyskeskuskäyntiä lähes sata prosenttia, yksityislääkärikäynnin Kela-korvausta vain noin 20 prosenttia. Järjestelmä on siis yhteiskunnalle äärimmäisen kustannustehokas. On mahdotonta ymmärtää millä logiikalla siitä leikkaamalla säästetään.

Julkisen jonot ja kustannukset sietämättömiksi

Monille kymmenen euron lisäys yksityislääkärimaksuihin on viimeinen niitti. On siirryttävä julkiselle, joka jo nyt on romahtamispisteessä. Jonot ovat sietämättömät ja kustannukset räjähtäneet käsiin. Veronmaksajien kustannukset lisääntyvät noin 80 prosenttia jokaista yksityiseltä sektorilta julkiselle vaihtanutta asiakasta kohti.

Terveyspalvelualan Liiton NHG:llä teettämä tutkimus kertoo, että julkisen terveydenhuollon menot ovat viimeisten vuosien aikana kasvaneet tuplasti inflaation verran käyntimäärien vähenemisestä huolimatta. Tämä kertoo yksinomaan julkisen järjestelmän tehottomuudesta. Se ei tehokkaammaksi muutu asiakaspainetta, saati rahaa lisäämällä. Toimintatapoja on muutettava ja kilpailua lisättävä.

Pienikin valinnanmahdollisuus viedään

Yksityislääkärikäyntien Kela-korvaukset ovat olleet lähes ainoa keino edes hieman turvata suomalaisille vapautta valita mistä hoitonsa hakee. Tämä vapaus lopetetaan nyt, vaikka hallitusohjelman kirjaukset viestivät aivan toista.

Ihmiset pakotetaan valtion ohjaukseen. Olivatko hallitusohjelmakirjaukset vain sanahelinää?

Hallitusohjelmaan kirjattiin paljon pienemmät leikkaukset, osittain ehdollistettuina yhteiskuntasopimuksen syntymiselle. Nyt pöydässä on koko alaa ravisuttava jättileikkaus, koko järjestelmän korvausjärjestelmän alasajo. Jos vielä ehdolliset leikkaukset toteutuvat, sairausvakuutuskorvaukset voidaan hyvästellä.

Kaikkein käsittämättömintä on, että tämä leikkaus ei edes säästä. Päinvastoin. Emme tule missään tapauksessa hyväksymään tätä.

Hanna-Kaisa Järvi, toimitusjohtaja Terveyspalvelualan Liitto, puh. 040 754 7728
Ismo Partanen, toiminnanjohtaja Lääkäripalveluyritykset ry, puh. 040 5185 799

Kannanoton ovat tänään 14.8.2015 julkaiseet Terveyspalvelualan Liitto ja Lääkäripalveluyritykset yhdessä.