Sote-kiinteistöjen eriyttäminen palvelutuotannosta lisää resurssien joustavuutta

Sote-uudistuksen yhteydessä kiinteistöjen omistajuutta ei kannata siirtää perustettaville sote-alueille.  Sote-kiinteistöt voivat jäädä nykyisille kunnallisille omistajille ja niiden omistajuus voidaan helposti yhtiöittää.  Tällöin sote-alueet vuokraavat sitten tarvitsemansa tilat ja samoja tiloja voidaan vuokrata myös yksityisille palvelutuottajille.

– Kiinteistötoimen eriyttäminen palvelutuotannosta mahdollistaa tilojen ja hankittujen resurssien joustavan käytön, sanoo Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Yhtiöittämällä sote-kiinteistöt niitä voitaisiin joustavasti vuokrata julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajille.

– Näin toimittaessa kiinteistöjen hoito-, ylläpito- ja rahoituskustannukset kirjautuisivat kulloisenkin vuokralaisen kuluksi. Tällöin kilpailuneutraliteetti palvelutuottajien välillä toteutuu nykyistä oikeudenmukaisemmin.

Ismo Partanen ei usko, että nykyiset kunnalliset omistajat luovuttavat sote-palveluiden käytössä olevat ja omistamansa kiinteistöt, kuten sairaalat tai vanhainkodit, ilman korvausta. Toisaalta voidaan perustellusti kysyä, miksi veronmaksajat maksaisivat ”uudelleen” jo kerran rahoittamansa kiinteistöt.

– Sote-kiinteistöjen arvon määrittely ei ole helppoa. Mitä arvonmääritysmallia käytetään ja mikä olisi oikeudenmukainen kenenkin näkökulmasta: tilinpäätösten tasearvo, käypäarvo vai uushankinta-arvo. Nykyiset kunnalliset omistajat ovat sijoittaneet kiinteistöihin eri tavoin ja joihinkin kiinteistöihin on saatu merkittävästi valtionapua. Kiinteistöjen omistajuudesta ei kannata vääntää kättä valmistelun tässä vaiheessa vaan keskittyä muihin tärkeisiin asioihin, esittää Partanen.

Lääkäripalveluyritykset ry, Ismo Partanen toiminnanjohtaja, puh. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi