Sote-uudistusta ei saa tehdä hosuen

Lääkäripalveluyritykset ry (LPY) toivoo malttia sosiaali- ja terveydenhuollon suuruudistuksen jatkotyöhön. Kun kyse on näin merkittävästä uudistuksesta, on valmistelu tehtävä äärimmäisen huolellisesti.

Tulevat eduskuntavaalit eivät saa asettaa sote-uudistukselle takarajaa, päinvastoin.

– Perustuslakivaliokunnan jäsenten kaipaama avoimuus toteutuu parhaiten, kun uudistuksen jatkolinjauksista käydään vaalien yhteydessä vilkas keskustelu, toteaa LPY:n puheenjohtaja Kari Varkila.

Varkilan mukaan etenkin perusterveydenhuolto toimii niin heikosti, että tarve uudistukselle on ilmeinen.

– Parhaiten ongelmat saataisiin ratkaistua hyödyntämällä monipuolista tuotantorakennetta ja tarjoamalla kansalaisille tasa-arvoiset mahdollisuudet palveluntuottajan valitsemiseen.

LPY:n puheenjohtaja korostaa, että valinnanvapaudesta seuraava kilpailu on paras keino löytää kustannustehokkaimmat ratkaisut palveluiden saatavuuden ja laadun turvaamiseen.

– On olemassa paljon näyttöä siitä, että yksityiset palveluntuottajat kykenevät tuottamaan tarvittavia palveluja laadukkaasti ja hyvin kustannustehokkaasti. Sote-uudistus hyötyisi siitä, että yksityisten tuottajien näkemyksiä hyödynnetään jatkovalmistelussa selvästi nykyistä enemmän, korostaa Varkila.

Maaliskuussa julkaistaan rahoitustyöryhmän tekemiä vaihtoehtoisia ehdotuksia terveydenhuollon eri rahoitusmalleista. Lääkäripalveluyritykset pitää luontevana, että jatkossa sote-uudistuksesta keskustellaan yhtenä kokonaisuutena.

– Jatkovalmistelussa on muistettava myös eurooppalainen normisto. Se kannustaa tuottajia tehokkaaseen tapaan toimia ja samalla asiakkaiden toiveiden kuuntelemiseen. Tätä ei saa unohtaa, Varkila muistuttaa.

Lisätietoja:

Lääkäripalveluyritykset ry (LPY):
Kari Varkila, puheenjohtaja, puh. 040 834 2032, kari.varkila@koskiklinikka.fi
Ismo Partanen, toiminnanjohtaja, puh. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi

Lue aiheesta myös puheenjohtajan blogi