SY/Lääkäri linjaa: Johtaja ei saa mitään hyötyä, jos asiakas voi paremmin

Tamperelaisen Koskiklinikan toimitusjohtaja Kari Varkila vaatii isoja muutoksia, jotta sosiaali- ja terveysalan uudistus eli sote voi onnistua.

Myös Lääkäripalveluyritykset ry:n hallituksen puheenjohtajana toimiva Varkila sanoo, että kaiken edistyksen suurin jarru on asenneilmapiiri.

– Nykyinen järjestelmä keskittyy nykyisen järjestelmän ylläpitämiseen. Tärkein kysymys on, että ollaanko aidosti asiakkaan asialla? Jos tilanne ei muutu, teemme vain näennäisuudistuksia, Varkila sanoo.

Hän viittaa sote-uudistukseen liittyvään palvelujen järjestäjän ja palvelujen tuottajan väliseen rooliin. Roolit ovat vielä epäselvät, vaikka hallitus linjasikin tiistaina, että uudistuksen yhteydessä syntyvien niin sanottujen itsehallintoalueiden rahoitus valmistellaan ensisijaisesti valtion rahoitusvastuun pohjalta.

Näin kuntien kaksoisrooli katoaisi.

– Jos järjestäjällä on insentiivi suosia jotain tahoa, johtaa se kustannustehottomaan johtamiseen. Johtaja ei saa mitään hyötyä, jos asiakas voi paremmin. Sen sijaan tekemällä valtavat palatsit hyötyjä tulee, Varkila kärjistää.

Toimitusjohtaja väittää nykyistä mallia tehottomaksi. Hänen mukaansa näin voi tehdä, koska aitoja mittareita ei ole käytössä.

– Missään ei ole niin pitkiä hoitojonoja kuin Suomessa.

Varkilalla on esittää myös ratkaisuja.

Ensiksi olisi hyväksyttävä, että 80–90 prosenttia hoidontarpeista on yksinkertaisia ja tuotettavissa varsin edullisesti. Se ei vaadi mittavia investointeja laitteisiin ja seiniin.

Toiseksi palvelun järjestäjän riippumattomuus palvelun tarjoajista on taattava. Ja kolmanneksi, annetaan asiakkaille enemmän valinnanvapautta.

– Peruspalveluissa voidaan hyödyntää pienyrittäjyysmallia. Pienyritykset eivät tarvitse jättimäisiä investointeja palveluiden takia vaan nykyisten säännösten takia. Hyväksymme sen, että esimerkiksi potilastietojärjestelmät voidaan hoitaa pilvipalvelujen kautta, eikä lääkäri tarvitse äänieristettyä huonetta, jos huoneita on vain yksi, Varkila luettelee.

Hänen mukaansa tällainen malli toisi markkinoille paljon pieniä yrityksiä, jossa on vain yksi lääkäri ja yksi hoitaja. Näin haja-asutusalueiden palvelut toimisivat jatkossakin eikä alalle pääse syntymään keskittymistä.

– Tämä toimii esimerkiksi Hollannissa, Varkila sanoo.

Suomen Yrittäjät
Kimmo Koivikko, kimmo.koivikko@yrittajat.fi