Terveysvakuutusten hinnannoususta ei voi syyttää yksityisiä palveluntuottajia

Helsingin Sanomat uutisoi vakuutusten hintojen rajusta noususta (10.2.2015). Terveysvakuutusten osalta vakuutusyhtiöt tarjoavat selitykseksi yksityisen terveydenhuollon hintojen kallistumista. Yhtiöt eivät perusta väitettään faktoihin.

Kelan tilastoista käy ilmi, että esimerkiksi yleislääkärin keskimääräinen palkkio on noussut vuosina 2010−2014 noin 15 prosenttia. Uutisen mukaan vakuutusyhtiöiden terveyteen liittyvien vakuutusten hinnat ovat viidessä vuodessa nousseet kuitenkin 32 prosenttia.

Vakuutusyhtiöiden terveysvakuutusten kustannusten nousuun on vaikuttanut myös se, että Kelan rahoittamia sairaanhoidon korvauksia on leikattu kymmenillä miljoonilla viime vuosina.

Siinä vakuutusyhtiöt ovat oikeassa, että yksityisten lääkärikäyntien määrä on kasvanut viime vuosina huomattavasti. Ihmiset hakevat hoitoa yksityiseltä sektorilta, koska julkisella sektorilla palveluiden saatavuus on huono. Julkisen terveydenhuollon kustannukset jatkavat kasvuaan. Yksityisten terveyspalveluiden hintojen kehitys ei juurikaan poikkea yleisestä hintakehityksestä.

Yksityisellä puolella kilpailu aina haastaa hintakehityksen. Tästä olisi opittavaa koko sote-järjestelmässämme. Julkisten sote-menojen kasvu on karannut käsistä – sitä yritetään suitsia ensisijaisesti käynnissä olevalla sote-uudistuksella. Se taas on tuomittu epäonnistumaan, ellei julkisten sote-palvelujen hinnanmuodostusta avata ja kustannuksia saada läpinäkyviksi. Vain siten kilpailu kaikkien palveluntuottajien välillä niin lain kuin asiakkaidenkin edessä on saatavissa tasapainoon sekä terveyspalvelujen kustannukset ja tuottavuus optimoitua.

Vakuutusyhtiöt eivät voi sälyttää vakuutustuotteidensa hintojen nousua yksityisten terveyspalveluntuottajien vastuulle.

Lääkäripalveluyritykset ry, Ismo Partanen, toiminnanjohtaja

Terveyspalvelualan Liitto, Hanna-Kaisa Järvi, toimitusjohtaja