Tutkimus: Sote-vaikuttajat hyödyntäisivät yksityisiä terveydenhuollon kehittämisessä

Terveyspolitiikan virkamiesten ja muiden alan asiantuntijoiden mielestä yksityisten palveluntuottajien tuloksia kannattaa hyödyntää terveydenhuollon kehittämisessä.

Jopa 83 % sote-asiantuntijoista kannattaa näkemystä. Tulos käy ilmi tuoreesta Aula Researchin toteuttamasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin sosiaali- ja terveydenhuollon vaikuttajien näkemyksiä terveydenhuollon kehittämisestä ja sote-uudistuksen toteuttamisesta.

– Vain 4 % on jokseenkin eri mieltä. Täysin eri mieltä ei ole kukaan. Tulosten soisi näkyvän voimakkaasti myös päätöksenteossa. Yksityisillä palveluntuottajilla on paljon tieto-taitoa asiakaslähtöisyydestä sekä kilpailun myötä tehokkaasta mutta laadukkaasta palvelutuotannosta, sanoo Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Yksityisillä palveluntuottajilla on pitkä kokemus parhaiden mahdollisten palvelutuotantotapojen kehittämisestä.

– Järjestelmää ei kannata rakentaa yksityisen ja julkisen sektorin vastakkainasettelulle vaan hyödyntää molempien tahojen asiantuntemusta. Vain ottamalla kaiken osaamisen käyttöön, pystymme rakentamaan parasta mahdollista terveydenhuoltojärjestelmää, sanoo Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen.

Yksityisten sektorin  mielestä on sääli, että sote-uudistuksessa yksityisen sektorin kapasiteettia ei haluttu ottaa täysimääräisesti käyttöön.

– Laadun mittaamista, kustannustietoisuutta ja palvelutuotantotapojen vertailua on vietävä eteenpäin, jotta rahoille saadaan paras mahdollinen vastine, muistuttaa Terveydenhuollon Palveluntuottajat ry:n puheenjohtaja Antti Ylikorkala.

Toimitusjohtaja Merja Hirvonen, p. 040 588 0841
Toiminnanjohtaja Ismo Partanen, p. 040 518 5799