Tutkimus: Suomalaiset haluavat itse valita terveyspalveluntuottajansa

Suomalaisista 91 prosenttia pitää tärkeänä, että asiakkaalla on terveyspalveluidensa suhteen valinnanvapaus. Terveydenhuollon valinnanvapausmallissa asiakas voi valita itselleen hoitopaikan hyväksyttyjen julkisten ja yksityisten palveluntuottajien joukosta. Palvelut rahoitettaisiin pääosin verovaroin. Valinnanvapausmallia kannattaa lähes kolme neljästä kansalaisesta.

Tulos käy ilmi Aula Researchin toteuttamasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin kansalaisten näkemyksiä terveydenhuollon kehittämistarpeista ja sote-uudistuksen toteuttamisesta. Kyselyyn vastasi loka-marraskuun aikana 2029 täysi-ikäistä suomalaista.

− Kansalaisten halu ja valmius tehdä omaan elämäänsä liittyviä valintoja, myös terveyspalveluiden osalta, on suuri. Suomalainen palvelujärjestelmä ei luo riittävästi mahdollisuuksia valintojen tekemiseen ja omatoimisuuteen kannustamiseen, väittää Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Kyselyyn vastanneet näkivät valinnanvapauden parhaana puolena palveluiden saatavuuden paranemisen ja nopeamman hoitoon pääsyn.

− Valinnanvapaus ei ole vain arvo sinänsä - se todella tukee koko palvelujärjestelmän kehittymistä kaivattuun suuntaan. Asiakkaan valinta kannustaa kaikkia toimijoita tehokkaampaan ja laadukkaampaan palvelutuotantoon. Tätä ei otettu riittävästi huomioon sote-uudistuksessa, sanoo Terveyspalvelualan Liiton terveyspoliittinen asiantuntija Eveliina Leinonen.

− Terveydenhuollon kustannukset julkisella sektorilla ovat kasvaneet jo pitkään. Samanaikaisesti tuottavuus on laskenut. Tuottajien välinen kilpailu tehostaa niiden toimintaa ja parantaa siten terveyspalveluiden tuottavuutta. Valinnanvapaus todennäköisesti myös lisäisi palveluntuottajien määrää, jolloin hoitoon pääsisi nykyistä nopeammin, Partanen ja Leinonen lisäävät.

Toiminnanjohtaja Ismo Partanen, puh. 040 518 5799
Terveyspoliittinen asiantuntija Eveliina Leinonen, puh. 044 511 4411
Tutkija Melina Mäntylä, puh. 040 821 7842

Tutkimuksen toteutti Aula Research loka-marraskuussa Terveyspalvelualan Liiton, Lääkäripalveluyritykset ry:n ja Terveydenhuollon palveluntuottajat ry:n toimeksiannosta. Tutkimukseen vastasi 2029 yli 18-vuotiasta mannersuomalaista.

Tutkimustulokset julkaistiin 10.12.2014 klo 9. Julkaisutilaisuudessa tutkimusta esitteli Aula Researchin tutkija Melina Mäntylä ja tuloksia kommentoi EVA:n tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto.

Lue kansalaistutkimuksen tulosesitys tästä.